Paul Simon har inte stoppat Sound of Silence 7 september 2009
Posted by Madeleine Sjöstedt in Från huvudstad till världsstad.Tags: paul simon, sound of silence, Stadsteatern, universal, upphovsrätt
trackback
I fredags kväll fick jag ett samtal från New York och Edward Simon som är ansvarig för Paul Simons företag. Hans budskap var att Paul Simon inte hade någon kunskap om de påtryckningar som riktats mot Riga-föreställningen Sound of Silence och att han inte stoppat Sound of Silence, trots att detta uppgetts av Universal music publishing i sina hot mot Stockholms stadsteater. Se Svd.
Mr Simon påpekade att de var väl medvetna om att föreställningen turnerat i många länder men förutsatte att detta täcktes av de upphovsrättsvillkor som finns i dessa länder.
Han påpekade också att Universal music publishing inte representerar Paul Simon vad gäller teaterrättigheter. I ett mejl till mig utvecklade han detta:
Dear Ms. Sjostedt,
As we discussed Universal Publishing does not speak for Mr. Simon in this matter. Universal represents Mr. Simon in routine publishing matters in Sweeden and other countries, but our relationship does not include rights relating to the theatre. I am confident we can clear this matter up in a few days. We simply require a little time to review the material. I received a DVD of the play only two days ago. I am sorry for the delay, but this is an extremely unusual and important request and now that it has finally reached the proper hands, we will move expeditiously.
With regards,
Eddie Simon
Svd har talat med Universal i Sverige som anser sig ha order från USA att säga nej.
Hela frågan handlar om Stim-avtalet i Sverige har rivits upp av musikförlagen. Det vore förödande för såväl upphovsmän som lyssnare och teaterbesökare om vi fick ett avtalslöst tillstånd i Sverige. Detta borde därför vara slutet på diskussionerna om vad som gäller på våra teaterscener. De stora bolagen bör backa från sina hot mot uppsättningen av ”De tre musketörerna”. Det ska vara stim-avtalet och inget annat som gäller.
Frågan sätter också fokus på vem som har rätt att bestämma över musiken. Företräder verkligen musikförlagen upphovsrättsinnehavarna?
Madeleine
Jag tycker det är ganska naivt att tro att musikförlagen företräder upphovsmännen. Däremot är det säkert så att de i många fall företräder upphovsrättsinnehavarna (dvs. sig själva) eftersom de för en oftast billig penning köpt upphovsrätten från upphovsmannen.
Grattis!
Universal har med Simons svar sett till att sätta på sig dumstruten. Och hur många av artisterna i ”De tre musketörerna” företräder de egentligen?
[…] of Silence"-affären: Sjöstedts brev till Paul Simon – pdf.Större del av Simons svar i Sjöstedts blogg.Universal vs stadsteatern: DN, SvD, YA 1, 2. Upplagd av Kjelle kl. 09:29 […]
Bra jobbat Madde!
Du och Annika Beijbom verkar vara några av de få inom fp som begriper denna typ av frågor, internet, upphovsrätt, integritet etc.
Rick Falkvinge gör förresten en hysat bra genomgång av detta med olika rättigheter i ett blogginlägg idag.
http://rickfalkvinge.se/2009/09/07/fyla-sma-lattel/
[…] […]
Kanon!
Vad skönt! Han är ju en av mina hjältar och jag har själv fått honom att godkänna en ny text som framfördes i ett studentspex en gång, så jag blev lite förvånad…
[…] Paul Simon om att han inte borde stoppa den lettiska pjäsen Sound of Silence, visade det sig att Simon inte alls hade stoppat pjäsen, utan att det var musikbolaget Universal Music Publishing AB som hade gjort det. Se SvD, DN, […]
[…] är pjäsen ”Sound of Silence” som skulle gästspela på Stockholms stadsteater, men blev stoppad av rättighetsinnehavarna (som dessutom felaktigt hävdade att de talade för Paul …. Den gästspelande teatern fick spela en annan pjäs – det blev helt enkelt som i sången: […]