jump to navigation

Boulevardteatern ett föredöme 12 augusti 2010

Posted by Madeleine Sjöstedt in Från huvudstad till världsstad, Kultur för fler.
Tags: , ,
trackback

I DN står idag att läsa att Boulevardteaternkommer att genomföra gör en kulturpolitisk manifestation för att uppmärksamma fria teatrars ekonomi, genom att anordna ett teatermaraton.

Under de fyra åren då jag har varit ansvarig för kulturen har vi tagit flera initiativ för att just skapa tillväxt i kultursektorn och få kultursektorn att växa. Det ska löna sig att producera mycket och kvalitativ kultur. Därför har vi infört ett bonussystem, där den som lyckas öka sina egna intäkter eller sin unga publik får en extra tilldelning på toppen av det kvalitetsäkrade grundstödet. Vi har även skapat en fond för nyskapande kultur tillika resurscentrum för kultur och näringsliv.

Samtliga reformer, som kritiserats av oppositionen, har genomförts med det uttalade syftet att få kulturen att växa och ta större plats i samhället. Boulevardteatern, som redan idag producerar mängder av teater, visar redan i vanliga fall att man är med på noterna: att det är viktigt att skapa mer kultur som drabbar fler Stockholmare.

I många år har det varit svårt att få plats i verksamhetsstödet. De som kommit in i stödformen har fått stöd i många år, medan nya aktörer inte haft någon reell möjlighet att få verksamhetsstöd – även om de motsvarat alla kriterier. Förra året tog vi första steget för att ändra på detta. Boulevardteatern var en av 12 nya kulturverksamheter som var med och delade på verksamhetsstödet 2010 – som även var en något högre totalsumma än året innan. Nästa år har Boulevardteatern således chansen att få del av de bonuspengar som delas ut till de som ökar egna sina intäkter eller sin unga publik.

Det primära för kulturpolitiker måste vara att skapa en grund för en större kultursektorn. Eller på Boulevardteaterspråk: ”Politikerna har infört en bonus för dem som spelar mer…då gör vi det”.

Madeleine

Kommentarer»

1. Per Wernolf - 13 augusti 2010

Har du verkligen inte förstått att det INTE är ett godkännande av er politik som Boulevardteatern går ut med? Det är ett underkännande. Man kan ju tänka kvalitet och konstnärliga visioner också men det går väl inte ihop med ”jobblinjen”?

2. AmandaLövkvist - 13 augusti 2010

Fast Boulevardteatern är en av de teatrar som spelar mycket redan idag, och de gynnas av det system vi infört, jämfört med det som var innan. De är ju verkligen ett föredöme. Vi har varit och besökt dem, deras scen står inte tom och gapar, de fyller sin teater med spel och kvalité. Det är väl bra? Jag tror inte de själva skulle säga att de har låg kvalité för att de spelar för mycket!

Per Wernolf - 16 augusti 2010

Jag är ganska väl insatt i teaterns verksamhet då jag själv medverkat i fyra produktioner där. Så det var inte riktigt så jag menade, att just Boulevard har låg kvalitet (Jag vill ju inte sänka mig själv). Det är mer principen jag är ute efter.

3. Daniel Lundin - 13 augusti 2010

Sex personer för att sköta en blogg.

Madeleine!
Om du för bara en månad faktiskt skulle verka inom kultursektorn, skulle du kanske förstå hur stor humor det är i sammanhanget.

teodork - 13 augusti 2010

Hej Daniel!
Vi gör rätt mycket annat här på bygget än bara bloggar 🙂

Trevlig helg
Teodor

4. Daniel Lundin - 13 augusti 2010

Och det gör inte de ensamstående yrkesarbetande trebarnsmammorna som bloggar friskt efter kvällens utfodring?

teodork - 13 augusti 2010

Jo, de gör nog också andra saker än att bara blogga. Din poäng?

Daniel Lundin - 13 augusti 2010

Om jag behöver betona poängen däri, ser jag ingen poäng i att göra det. Men lycka till i framtiden!

5. Daniel Lundin - 13 augusti 2010

Nu blev jag lite nyfiken. Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
När börjar du på morgonen? När slutar du på natten?

teodork - 13 augusti 2010

Kom över på en fika så kan jag berätta.

/Teodor

Daniel Lundin - 13 augusti 2010

LOL! Har nog lite svårt att få in det där med fika i mitt schema.

6. Sara - 13 augusti 2010

Bonussystem funkar ju bara om man inte spelar något det ena året och sen maxar nästa år, eftersom man då kan öka procentuellt viket är ett av kriterierna för bonusen. Men om man redan ligger på maxkapacitet är det svårt att öka procentuellt. Bonusen omnämns ofta av er som en stor insats för stockholmkulturen men det handlar för de allra flesta grupper om rätt så lite pengar. Om ni säger att ni vill satsa på kulturen så kanske ni skulle kunna titta på att räkna upp verksamhetsbidragen istället för att gömma er bakom ett verkningslös bonussystem.

Erik - 16 augusti 2010

Hej,

Jag håller inte med om att bonusen är liten. Tyvärr har jag inte siffrorna för en bonus som delades ut i somras, men förra året innebar bonusen en förstärkning på mellan 10 och 197 procent för dem som fick bonus. Bonusen är i år på 6 mkr vilket är i runda slängar 10 procent av hela verksamhetsstödet.

Du kan läsa mer om bonusen här: https://madeleinesjostedt.wordpress.com/2009/08/25/stor-spridning-i-arets-bonusfordelning/

Vänlig hälsning

Erik Jennische
Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus

7. Roger Westberg - 16 augusti 2010

…men är det meningen att vi ska spela tills vi stupar…? …tänker på citatet från ”Maratondansen” …
”They shoot horses don´t they”
i 3 år har vi fått höra att ”Boulevardteatern är en sådan verksamhet som kommer att gynnas av bonus-systemet…” Vi har inte märkt ett dugg av detta och nu säger man ”jamen nästa år…” Då har det gått 4 år…

Erik - 16 augusti 2010

hej Roger,

Tro inte att din politiska poäng med att spela tills du stupar gick oss förbi. Men hur kan politiken svara på det mer än torrt och trist? Kom gärna med ett förslag.

Här kommer iaf ytterligare ett byråkratiskt svar på din fråga. Kulturbonusen delas bara ut till de kulturaktörer som får verksamhetsstöd. Den beräknas utifrån hur stor egenfinansiering respektive barnpublik som verksamheten har, och hur dessa har ökat jämfört med tidigare år. Det är bokslutet som är grunden för uträkningen.

Anledningen till att Boulevardteatern inte får bonus i år är att 2010 är första året ni får verksamhetsstöd. Bonusen för 2010 delas ut under våren nästa år. Om detta har varit oklart i kommunikationen kan vi inte annat än beklaga det.

Vänlig hälsning

Erik Jennische,

Kultur- och idrottsroteln.

8. Roger Westberg - 19 augusti 2010

Hej Erik,

tack för ditt svar. Du önskar att jag kommer med ett förslag så här är ett:
Jag tycker att bonusen är långt ifrån så bra som ni tycker. Om det nu läggs så mycket som 5.396.649 så tycker jag att det är horribelt att det blir så urvattnat att ex en sådan hårt arbetande teater som Teater Barbara som spelar massor av barn- och ungdomsteater får 27.921 kr (!). Vad tänker man att de ska räcka till? En ny produktion (som säkert kostar runt en miljon kr att producera)? Tyvärr blir resultatet mer en klapp på axeln och en önskan om lycka till. Utdelningen av bonusen sker till 75 % med en summa på under 100.000 kr. Dessutom vill jag korrigera siffrorna som du hänvisar till ovan. Det är inte en förstärkning på 10-197 %. Ex Orionteaterns bonus är på 1 % av deras verksamhetsstöd.
Bättre då att ge ett ordentligt stöd till en verksamhet man väljer att satsa på så att det kan få en avgörande betydelse. Eller om man väljer ”de små summornas bonus” så ge det till en ny teater i vardande, en semi-professionell grupp eller en amatörteater. Då tror jag att ”bonuspengen” gör en märkbar positiv skillnad.
Nu är jag inte ute efter att kritisera enbart den rådande kulturpolitiken…den andra har mycket att önska också. Eller vad sägs om Pagrotskys förslag till bättre kulturpolitik: ”Ge alla 16-åringar i Göteborg två teaterbiljetter i födelsedagspresent…”. Eller den ”bonus” man införde under några år på 90-talet som hette ”Regeringens Barn- och ungdomsteaterpris” på 100.000 kr som jag själv var med om att få den under min tid på Teater Pero.
Mitt förslag är att man ska fundera över vad slags teater man vill ha i Stockholm. Vad finns det för visioner. Vad finns det för förhoppningar. Vilken variation i genre, tematik och konstellation. Därefter bör man ge ett ordentligt stöd till den verksamheten och inte som nu ett ”småduttande” och inte heller fastna i att satsa på samma konstellationer år efter år.
Till sist vill jag instämma i att kommunikationen angående vår egen bonus har varit oklar. Senast i juni månad blev vi lovade att vi skulle få tillgång till bonussystemet och i augusti att vi inte skulle det…
Och som sagt…när vi väl ev får tillgång till densamma så har det gått 4 år…
Mvh
Roger Westberg
teaterchef
Boulevardteatern

Erik - 19 augusti 2010

Hej Roger,
Det är en svår och viktig diskussion om hur man prioriterat kulturpengarna på bästa sätt. Vår ambition med bonusen är att den ska vara ett extra stöd till de teatrar och andra mottagare av verksamhetsstöd som lyckas locka en ny publik och nya finansiärer. förr har det varit så att ökade biljettintäkter tex, varit argument för att verksamheter ska få sänkt stöd eller iaf inte höjt. Vi vill skapa ett positivt incitamentet. Kanske är bonusen för vissa verksamheter obetydlig, men för andra är den det inte. Fördelningen är strikt matematisk just för att det är i avgörandet om verksamhetsstöd som kvalitetsbedömning mm görs. det är bara kulturaktörer med verksamhetsstöd som kan få bonus.

Vad gäller Pagrotskys förslag om biljetter i födelsedagspresent, priser, barnkulturår osv så är det för mig bara symbolpolitik. Det är de övergripande förutsättningarna för kulturen som är det viktiga. I den diskussionen är just frågan du tar upp om vad för slags teater vi vill ha i Stockholm viktig. När vi hade möte med många av de fria teatergrupperna i vintras, som du var med på, så lovade ni att återkommer med underlag för en sådan diskussion. Anledningen var just att stödet till teatern utformades på 1970-talet, men att teaterlivet har utvecklats väldigt mycket sedan dess, i såväl uttryck som organisation och finansiering. Vi hoppades mycket på att ni skulle sätta igång den diskussion. Men hittills har inget kommit till oss iaf. Vi hoppas dock fortfarande på att diskussionen ska komma igång.

Tills sist. Vi har förstått att årets bonusfördelning från kulturförvaltningen har försenats mycket. Det är mycket olyckligt och vi hoppas verkligen att det reder ut sig under dagarna som kommer.

Erik Jennische
Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus

9. Madeleine Sjöstedt - 19 augusti 2010

Hej Roger
Tack för ditt genomarbetade och intressanta inlägg. Det finns mycket att diskutera inom detta område. Jag håller med dig om mycket av vad du säger. Sophia Artin och Birgitta Sundberg återkopplade till mig efter mitt samtal med de fria teatergrupperna i januari. De lovade också att återkomma till er efter samtalet med mig där jag gav dem ett förslag som också publicerats här på bloggen: https://madeleinesjostedt.wordpress.com/2010/04/13/fria-scener-pa-besok/ och här.https://madeleinesjostedt.wordpress.com/2010/04/13/nya-stodformer-for-okat-engagemang/
Min övertygelse är att system måste göras om. Dina synpunkter är värdefulla i den processen.

Vad gäller kulturbonusens fördelning fick jag reda på igår att den är senarelagd eftersom verksamheternas bokslut inte blir klara förrän i maj-juni. Detta hade kulturförvaltningen kommunicerat till kulturlivet, men inte till oss.

Madeleine


Lämna ett svar till Daniel Lundin Avbryt svar