jump to navigation

Bojkotta Sizzla 27 mars 2012

Posted by Madeleine Sjöstedt in Demokrati och mänskliga rättigheter, Från huvudstad till världsstad.
trackback

Den här bloggen heter Från huvudstad till världsstad. När jag pratar om detta brukar jag tala om alla dem som söker sin hemvist i storstaden för att kunna få välja sitt liv – oavsett om man kommer från Sveg eller Senegal och oavsett vad skälet är. I Stockholm ska alla kunna känna friheten att förverkliga sina drömmar. Hela mitt politiska engagemang bottnar i denna den individuella frihetens betydelse. 

Jag är stolt över att leva i ett tolerant Stockholm där respekten för religiösa, etniska och sexuella minoriteter är stor. Ett modernt och urbant Stockholm ska präglas av mångfald. Därför blir jag väldigt provocerad över nyheten att den jamaicanska Reggae-artisten Sizzla – ökänd för sin hets mot homosexuella – är inbjuden att framföra sin hatpropaganda på en av stadens mest populära nattklubbar, Slakthuset.

Som liberal anser jag att alla har rätten att både uttrycka och ha vilka åsikter man vill. Men med individuell frihet följer individuellt ansvar.

I en marknadsekonomi kan man ta ställning genom att rösta med fötterna, i det här fallet att bojkotta konserten och på så sätt ta ställning för ett tolerant Stockholm. I ett fritt samhälle har alla rätten att opponera sig mot åsiktsyttringar man inte delar, i det här fallet att protestera mot Slakthusets beslut att låta en gravt homofobisk artist ta plats på en av Stockholms viktigaste scener.

Jag använder nu min rätt och min röst och hoppas många andra gör det också. Bojkotta Sizzlas spelning på Slakthuset.

Madeleine

Läs: Homofobi ≠ Yttrandefrihet > Stoppa Sizzla på Slakthuset
Läs: Reggae-stjärnan stoppas i Sverige
Läs: Sizzla live in Stockholm 28th of march at Slakthuset
Läs: Konsument- och medborgarmakt mot homofobin
Läs: Facebookuppror mot homohataren
Läs: Sizzlas spelning blir av trots protester

Kommentarer»

1. Alex - 27 mars 2012

Skönt att du bojkottar ett ställe som du förmodligen aldrig har besökt ens.

Låt kulturen vara.

2. Teodor - 28 mars 2012

Hej Alex!
Det har skrivits rätt mycket positiv om Slakthuset på bloggen innan, bland annat här: https://madeleinesjostedt.wordpress.com/2011/04/09/klubb-slakthuset/

3. liberulf - 28 mars 2012

Alex: Tycker du att homofobi är okej som kulturyttring?

4. Konsument- och medborgarmakt mot homofobin | Rasmus (liberal) - 28 mars 2012

[…] verktyg i marknadsekonomin. Jag stödjer därför helhjärtat min medliberal, kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt, i hennes bojkottuppmaning. Och tillsammans med alla andra som tar ställning kan vi genom debatten […]

5. Ss - 28 mars 2012

Att attackerna riktade mot Sizzla och hans medmusikanter har tydliga rasistiska och koloniala undertoner, liksom ett förakt för hans religion, är däremot oproblematiskt?

Jag är lika trött på folk som säger ”jag är inte rasist, men…” som ni modiga liberaler som säger ”jag är inte för åsiktsdiktatur, men…”

Madeleine Sjöstedt - 29 mars 2012

Mänskliga rättigheter är och ska vara lika för alla – oavsett var man kommer ifrån, vad man tror på eller vem man älskar. Hot, är hot, är hot oavsett hudfärg, kön eller religion.

6. Slakthuset tog sitt ansvar – konsert ställdes in « Från huvudstad till världsstad - 29 mars 2012

[…] på Slakthuset gick protesterna som en löpeld i media och på nätet. Jag själv skrev här på bloggen om det olämpliga i att en välkänd och mycket uppskattad nattklubb som Slakthuset upplät sin scen […]

7. Debatt i P3 om reggaen och homofobin « Från huvudstad till världsstad - 5 april 2012

[…] alla som engagerade sig i debatten var Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt som här på bloggen tog avstånd från Sizzlas homofobi samt uppmanade andra att göra […]


Kommentera

