jump to navigation

Intressant förslag från SWECO 13 juli 2011

Posted by Madeleine Sjöstedt in Från huvudstad till världsstad.
Tags: , , , , ,
trackback

Stockholm är en del av en starkt växande region, som utgör själva motorn i Sveriges ekonomi. För att regionens positiva utveckling ska kunna fortsätta, vilket inte bara är viktigt för stockholmarna utan för hela landet, krävs en väl fungerande infrastruktur.

För att klara den kraftiga befolkningsökningen, samtidigt som vi underlättar för miljövänliga transporter, cyklister och flanörer, behöver vi kraftig bygga ut och utveckla kollektivtrafiken. Framtidens kollektivtrafik måste både kunna attrahera och ta emot fler stockholmare. Det är en förutsättning för att Stockholm ska kunna fortsätta att växa, för att vi ska få plats att bo och leva tätare, för att människor ska trivas och för att vi inte ska öka utan tvärtom minska vår belastning på miljön.

En annan mycket viktig aspekt är att den sedan länge planerade och diskuterade ringleden runt staden fullbordas, genom Österleden. Byggandet av Österleden, som kopplas ihop med Norra och Södra länken, skulle innebära att Stockholm får en led där biltrafiken lätt kan välja riktning runt staden istället för att åka igenom den –  kanske i värsta fall genom riksintresset Gamla stan. Det skulle betyda mycket för den idag överbelastade Stockholmstrafiken.

I detta sken ter sig SWECO’s i dagarna presenterade idéstudie som mycket intressant. SWECO föreslår i studien att både Österledprojektet och utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka ska samordnas, så att tunnelbanan och biltrafiken samsas i samma sänktunnlar under Saltsjön mellan Biskopsudden på Djurgården och Finnboda i Nacka. Denna lösning skulle kunna minska kostnaderna för projekten rejält, och kan kanske även leda till att processen skyndas på något.

Givetvis måste studien analyseras noggrant, utvecklas och vägas mot andra alternativ. Men som utgångspunkt för vidare diskussioner fungerar den utmärkt. Både byggandet av Österled och utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka är infrastruktursatsningar som behövs i framtiden. En framtid som närmar sig med stormsteg.  

/Madeleine

SVD: Gemensam tunnel föreslås
DN: Förslag: Bygg Österleden och t-banan till Nacka i ett svep

Annonser

Kommentarer»

1. Välkommet nytänkande! | Stockholmstrafik - 14 juli 2011

[…] SvD2,  Madde Sjöstedt, Christer G […]

2. Odd Holstensson - 14 juli 2011

Förslaget känns väldigt krystat och jag ser inte på vilket sätt det skulle bli billigare eller bättre än att låta tunnelbana 3 fortsätta från Kungsträdgården till Södermalm och vidare mot Nacka.

Enligt Swecos förslag skulle tunnelbanan behöva gå drygt tre kilometer innan den kan gå i gemensam sträckning med en motorvägstunnel. Lägg sedan till några hundra meter tunnel till på Nackasidan.

Om t-banan i stället går via Södermalm skulle omvägen bli ca 3,5 km, alltså endast marginellt längre än Swecos förslag. Som bonus skulle man få en eller två stationer till under östra Södermalm, en stadsdel som fortfarande efter mer än 40 år saknar spårförbindelse med övriga staden.

Med lite fantasi kan denna linje grenas av mitt på södermalm där den andra grenen fortsätter mot Skanstull/Gullmarsplan där den sedan ansluts till en av grenarna på tunnelbana 1. På köpet skulle man få ett mer balanserat tunnelbanesystem där tunnelbana 3 får två grenar på vardera sidan och de södergående grenarna på tunnelbana 1 kan få högre kapacitet.

3. Både utbyggd tunnelbana och Östlig förbindelse « Från huvudstad till världsstad - 19 september 2012

[…] har tidigare skrivit om projekten här. Lotta Edholm (FP) kommenterar också dagens beskedet från regeringen på sin […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: