jump to navigation

Ny konst i Skarpnäck 29 augusti 2014

Posted by jonasuebel in Öppna upp det offentliga rummet, Från huvudstad till världsstad, Kultur för fler.
trackback

bild
Idag invigde Madeleine Berit Lindfeldts verk ”Gossen/Är du prins i någon saga?” i Skarpnäck. Placeringen i Skarpnäck är en del i Folkpartiet och alliansens satsning på att berika ytterstaden med minst ett bra offentligt konstverk om året. Förra året sattes Charlotte Gyllenhammars In waiting upp i Farsta centrum.

Berit Lindfeldt (f. 1946) har många stockholmare kommit i kontakt med då Liljevachs ägnade en stor utställning i våras åt hennes konst. Där kunde man direkt i skulpturhallen möta den 1,4 meter höga bronsskulpturen Är du prins i någon saga? från 2005. Det monumentala gosshuvudet finns också som en del i hennes minnesmärke till Astrid Lindgren, Källa Astrid.
”När jag började arbetet med huvudet var upprinnelsen att jag ville utmana mig i storlek”, berättade Berit Lindfeldt i katalogens intervju. ”Jag hade ingen förlaga utan ville se vad jag hade för porträtt inne i mig.” Nu har en ny gjutning och en ny patinering gjorts av huvudet som därför dateras till 2014. Med på invigningen var en stor samling förskolebarn som direkt blev förtjusta i Skarpnäcks nya konstverk.

/Jonas

bild1

 

Kommentarer»

1. Folkpartiet i Skarpnäck – Det liberala alternativet från Hammarbyhöjden till Skarpnäck - 30 augusti 2014

[…] även Madeleine Sjöstedts blogg: Ny konst i Skarpnäck och Jesper Svenssons blogg: Offentliga rum ska vara trygga och […]

2. Nytt konstverk invigt i Skarpnäck | Folkpartiet i Skarpnäck – Det liberala alternativet från Hammarbyhöjden till Skarpnäck - 30 augusti 2014

[…] även Madeleine Sjöstedts blogg: Ny konst i Skarpnäck och Jesper Svenssons blogg: Offentliga rum ska vara trygga och […]


Lämna en kommentar