jump to navigation

När språket blir huvudsaken 2 februari 2009

Posted by Madeleine Sjöstedt in Demokrati och mänskliga rättigheter.
Tags: , , ,
trackback

Idag kan man läsa om ett förslag från en skolpolitisk arbetsgrupp i Folkpartiet som diskuterar vikten av att alla barn som bor i Sverige lär sig svenska.

”Vi är skeptiska till de experiment som finns runt om i Sverige, som matte på arabiska” säger Christer Nylander ordf i arbetsgrupp enligt SvD.  ”Den ordinarie grundskoleundervisning ska ske på svenska språket”.

Med detta säger man flera saker: att huvudsaken inte är vad man lär sig utan hur man lär sig och att det finns vissa språk som är särskilt problematiska.

Christer Nylander är säkert förvånad hur hans budskap tolkats och måste naturligtvis genast korrigera detta. Alla ska ha en chans till god skolundervisning och språket är viktigt för att klara sig. Men de krav som framförts strider mot det jag tror på:

För mig är Folkpartiet ett parti som ser till den enskilda människan, inte den enskilda människans ursprung. För mig är Folkpartiet ett parti som strävar efter att få ett Sverige där alla accepteras, inte bara en särskild sort. För mig är Folkpartiet ett parti som vill se Sverige som en del av världen, inte som en provins i den globaliseringens utkant.

Ändring! Rösta om förslaget på Att dricka liberalt.

Madeleine

Kommentarer»

1. proteus - 2 februari 2009

”För mig är Folkpartiet ett parti som ser till den enskilda människan, inte den enskilda människans ursprung. För mig är Folkpartiet ett parti som strävar efter att få ett Sverige där alla accepteras, inte bara en särskild sort. För mig är Folkpartiet ett parti som vill se Sverige som en del av världen, inte som en provins i den globaliseringens utkant.”

Hahaha! Drömma går ju an.

Allvarligt, varför engagerar du dig inte i ett liberalt parti i stället?

2. Erik - 2 februari 2009

Proteus, vilket parti menar du?

3. Mattias Ericson - 2 februari 2009

Bra rutet Madeleine. Det ger hopp för Stockholm i varje fall.

Vi i Stockholmsvänstern har också skrivit om detta i dag:

http://www.stockholmsvanstern.se/2009/02/02/hoga-darskap-starka-trollgudinna-i-hur-manga-vaxlande-gestalter-ska-du-snarja-folkpartiet/

Mattias
P.S. Jag gillar din blogg. D.S.

4. Mathematics, by any other name… | Per Pettersson - 17 december 2013

[…] och speciellt sättet som det presenterats på i SvD är inte heller populärt varken bland övriga folkpartister eller resten av alliansen. Jag tror att detta förslag kommer att förpassas till samma politiska […]


Lämna en kommentar