jump to navigation

”Ett etablissemang som blundar för det nya” 3 december 2013

Posted by angusthlm in Från huvudstad till världsstad, Kultur för fler.
Tags: , , , , ,
trackback

Idag svarar Madeleine på Björn Wimans krönika om Stockholms stads kulturstöd som publicerades i söndagens DN Kultur. Meningsutbytet har sin upprinnelse i den stora intervju som kulturjournalisten Björn af Kleen gjorde med Madeleine i Expressen den 28/11.

På tal om kulturstödsdebatten. Idag skriver Liberala kvinnors ordförande Anna Steele (Fp) på Expressens kultursidor om att tonen i debatten om Stockholms stads kulturstöd måste hyfsas, särskilt gällande DNs teaterkritiker Ingegärd Waaranperäs anmärkningsvärda uttalanden i Björn af Kleens artikel. I helgen skrev också DN Sthlms journalist Viktor Barth Kroon om kulturstödsdebatten under rubriken ”Någon ordning får det väl ändå vara i ankdammen”. Läs artikeln här.

Ett etablissemang som blundar för det nya

Björn Wiman gillar inte min distinktion mellan att företräda kulturlivet och att företräda medborgarnas rätt till kultur. Kulturlivet är, enligt Wiman, detsamma som medborgarna (DN 1/12).

Wiman anser därmed att de kulturverksamma aldrig kan ha fel i sina kulturpolitiska uppfattningar. I själva verket är det just för att kultur är en grundläggande mänsklig verksamhet som vi måste ha en kulturpolitik och en kulturdebatt som förmår anlägga ett kritiskt förhållningssätt.

Surrealistiskt blir det när Wiman hävdar att Anna Odells film aldrig hade förverkligats om jag fått bestämma. Har han över huvud taget satt sig in i kulturstödsreformen?

Hela dess innebörd är ju att unga outsider utan diger meritlista ska få en chans. Odell, som aldrig tidigare gjort långfilm, fick möjligheten. I framtiden kommer fler som hon att släppas fram, när stödsystemet slutar använda enbart backspegeln som beslutsunderlag.

Kanske finns förklaringen i att DN Kultur i sin recensionsverksamhet tycks ha precis motsatt filosofi. En av dess ledande recensenter erkänner öppet att ”som teaterkritiker går man ju inte tre trappor under jord på Hälsingegatan om man inte vet att teatern har en historia av kvalitet. Dramaten är ju också huset och dess väggar”.

Så talar ett etablissemang vars princip är att blunda för det nya och oprövade. Som uppmärksammar Anna Odell, men först när hon blivit riksbekant genom sin egen eller andras försorg.

Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd

/ Anders

Annonser

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: