jump to navigation

Sponsring är inte svaret på kulturens behov 11 november 2013

Posted by jonasuebel in Från huvudstad till världsstad, Kultur för fler.
trackback

Idag har Kulturnyheterna ett inslag om att kulturen har svårt att locka till sig pengar från näringslivet enligt en rapport från Myndigheten för kulturanalys som lämnas över till Regeringen. Inom kulturen är det jämfört med idrotten inte lika lätt att visa vad sponsringen betyder för företaget i form av reklam och marknadsföring. Det medför att möjligheterna att göra skatteavdrag begränsas. Detta bör man naturligtvis ändra på, men frågan om sponsring är inte svaret på kulturens finansieringsbehov.

Kultursektorn behöver växa. För det behövs tillväxt.  I Stockholm har vi sedan 2006 ökat anslaget till kulturen med 171 miljoner sedan 2006. Därtill har vi infört ett helt program för att skapa incitament för tillväxt i kultursektorn. Vi har bland annat infört ett bonussystem, där den som lyckas öka sina egna intäkter eller sin unga publik får en extra tilldelning på toppen av det kvalitetssäkrade grundstödet. Vi har skapat en fond för nyskapande kultur, tillika resurscentrum för kultur och näringsliv. Vi har skapat Kulturdirekt som är ett samarbete med det fria kulturlivet för marknadsföring och biljettförsäljning. Samtliga reformer har genomförts med det uttalade syftet att få kulturen att växa och ta större plats i samhället. En liknande strategi vore fullt möjlig på nationell nivå och är betydligt viktigare än att gå och tro att sponsring kommer lösa kulturens behov.

Madeleine

Annonser

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: