jump to navigation

Ny kulturpolitisk talesperson för FP 17 januari 2013

Posted by Madeleine Sjöstedt in Kultur för fler, Mer läsning och bättre bibliotek.
Tags: ,
trackback

I fredags meddelade Christer Nylander (FP) att han slutar som vice ordförande i riksdagens kulturutskott och som kulturpolitisk talesperson för Folkpartiet. Efterträder Christer gör Ulf Nilsson, riksdagsman från Lund.

Christer och jag har under åren arbetat tillsammans med att utveckla Folkpartiets kulturpolitik. Inte minst genom att tillsammans med Jasenko Selimović ta fram ett nytt kulturpolitiskt program för Folkpartiet (Bildning, nyskapande, kvalitet). Ett program som när det kom hissades av bland annat SvD:s dåvarande kulturchef Stefan Eklund (läs här). Som kulturpolitisk talesperson och riksdagsledamot har Christer varit en återkommande röst i kulturdebatten som särskilt understrukit vikten av kvalitet i den statliga kulturpolitiken och litteraturens ställning i samhället.

Det är synd att regeringen inte i högre grad tagit Christers tankar och åsikter om kulturpolitiken till sig, eller som han själv uttrycker det på sin blogg: ”Jag tycker själv att jag bidragit med en del, men får ärligt erkänna att jag inte fullt ut lyckats få gehör i alliansregeringen för de förändringar jag skulle vilja se.” Att Sverige behöver en mer offensiv kulturpolitik är en uppfattning jag delar.

Jag hoppas att även framöver se Christer i den kulturpolitiska debatten, det börjar ju bra med en artikel om mediapolitik i SvD idag. Och ser fram emot att samarbeta med Ulf Nilsson.

/ Madeleine

Läs mer: Kulturpolitik: Bildningen börjar hos politikerna

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

