jump to navigation

Ung konst på Hudiksvallsgatan 11 januari 2013

Posted by Madeleine Sjöstedt in Kultur för fler.
Tags: ,
trackback

NAU

I gårdagens DN Kultur skrev Birgitta Rubin om några konsthändelser man inte får missa konstvåren 2013, bland annat Moderna Museets stora retrospektiva utställning över Hilma af Klint (öppnar 16/2) och att Thielska galleriet uppmärksammar Munchjubileet (öppnar 9/2).

För egen del började konståret 2013 redan igår då jag var inbjuden att se den nya grupputställningen på NAU gallery, ett ungt och nystartat galleri på Hudiksvallsgatan. På galleriet fick jag tillfälle att träffa Louise Hamilton, Irena Solveig Steinsdottir och Antonia von Euler som tillsammans driver galleriet. NAU:s inriktning är att lyfta fram konst från konstnärer som ännu inte är klara med sin utbildning.

Att lyfta fram ung konst tycker jag personligen är väldigt viktigt. Både för att allmänheten ska få en inblick i vad som diskuteras och gestaltas just nu på konsthögskolorna men också för att det är viktigt för konststudenterna med slussar mellan konsthögskolorna och livet efter utbildningen – en tid som är väldigt tuff för många konstnärer. Och jag kan inte tänka mig något bättre sammanhang att som oetablerad konststudent synas i än bland alla gallerier på Hudiksvallsgatan.

Under hösten när vi i staden förhandlade om budgeten för 2013 presenterade jag tanken på att upplåta en del av Kulturhuset som scen för de konstnärliga högskolorna i Stockholm. Ett sätt att både lyfta fram unga kulturskapare och låta allmänheten ta del av ung konst. En idé som fick gehör bland allianskollegorna och därmed kommer att bli verklighet när allt praktiskt faller på plats.

Efter besöket på NAU tog jag tillfället i akt att gå runt till de andra gallerierna Varje gång jag är på Hudiksvallsgatan slår det mig vad fantastiskt det är att Stockholm har ett så pass bra konstkluster i Vasastaden. Allt som oftast fullt med besökare, journalister och bra samtidskonst.

/ Madeleine

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

