jump to navigation

Skateparken i Högdalen nu verklighet 29 september 2012

Posted by Madeleine Sjöstedt in Öppna upp det offentliga rummet.
trackback

20120929-131412.jpg

Att få en skatepark till Högdalen har varit en ständigt aktuell fråga för mig i många år, först i Farsta stadsdelsnämnd, sedan som idrottsborgarråd och nu som fastighetsborgarråd. Då jag blev idrottsborgarråd 2006 var detta ett av de första löftena jag gav. Därför är jag både glad och stolt över att få vara med och inviga Högdalens skatepark idag. Vi tog ett första spadtag tillsammans med Stockholm subsurfers i september 2010 med en specialbyggd skateboardspade, och det klippet kan man se här http://www.youtube.com/watch?v=zUwkPjBCMDE&feature=related eller här http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tuW3wQhVLnM .

Parken är ett utmärkt exempel på att organisationer och enskilda gör stor skillnad i stadsutvecklingen. Detta har möjliggjorts tack vare det samarbete som staden har haft med Stockholm Sub Surfers.

Högdalen skatepark blir i sitt nuvarande utförande en av Europas största parker och är anpassad till majoriteten av alla skatediscipliner. Parken är byggd som en amfiteater där skateboarding är i fokus och gröna kullar fungerar som läktare vilka omger skateparken.

Min förhoppning är att hela parken blir en succé och välbesök att Stockholms alla unga skatare. Jag är särskilt spänd på att få höra omdömena om det 120 meter långa s k Ditchet som är något unikt i en skatepark.

Skaten har jag skrivit om massa gånger tidigare, bland annat här , här , här och här .

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

