jump to navigation

Kan jag nu ana ett ökat ansvarstagande från Danderyd? 21 augusti 2012

Posted by Madeleine Sjöstedt in Kultur för fler.
Tags: , , ,
trackback

I gårdagens Kulturnyheterna uttalade jag mig om samverkansmodellen och förklarade varför Stockholms stad inte har för avsikt att gå med i denna – en uppfattning som även Stockholms läns landsting delar. Det var dock med viss förvåning jag i gårdagens kulturnyheterna noterade Danderyds entusiasm för den statliga samverkansmodellens införande i Stockholmsregionen.

Det är uppenbart att man i det moderatledda Danderyd inte har förstått att ett samgående skulle ställa krav på en ökad finansiering. För inte är det väl så att man nu, efter år av att ha åkt snålskjuts på Stockholms stads skattebetalare, är beredd att ta ansvar för kulturens finnansiering?

Jag har länge uttryckt min oro över att anslaget till kulturen är så snålt i vissa av länets kommuner, då dessa räknar med att skattebetalarna i Stockholms stad ska stå för denna finansiering. Att en kommun som Danderyd lastar över ansvaret för kulturen på länets övriga invånare har länge varit ett faktum. Därför har jag idag skickat ett öppet brev till den moderate ordföranden i Danderyds kultur- och fritidsnämnd där jag frågar om moderaterna i Danderyd nu är beredda att ta sitt ansvar för kulturens finansiering.

/ Madeleine

Läs: Kan jag ana ett ökat kulturansvar från Danderyd?

Kommentarer»

1. Stockholms län behöver fler kulturkommuner | Rasmus (liberal) - 21 augusti 2012

[…] Madeleine Sjöstedts blogg och om hennes öppna brev till ordföranden i Danderyds kulturnämnd. Share […]


Kommentera

