jump to navigation

En samlad kommunikationspolicy med utrymme för egen profilering 22 februari 2012

Posted by Madeleine Sjöstedt in Från huvudstad till världsstad.
Tags: , , , ,
trackback

Staden har sedan en tid tillbaka arbetat med att ta fram ett nytt kommunikationsprogram, i syftet att få en mer samlad och effektiv kommunikation så att det blir tydligt för stockholmare och företag när staden står för en verksamhet. En mer konsekvent kommunikation bidrar även till att skapa tydligare sammanhang och en ökad förståelse för det växande Stockholm, och vilka utmaningar det innebär.  Allt detta är givetvis mycket bra.

Under arbetet med kommunikationspolicyn har vi från Folkpartiets sida engagerat oss i att de verksamheter som idag har ett eget starkt varumärke ska kunna fortsätta att arbeta under och med sitt eget varumärke – givetvis i kombination med stadens. Bland dessa kan bl.a. nämnas Kulturhuset, Södra Latin, Östra real, Liljevalchs konsthall, Stockholms Stadsmuseum och Stockholms Medeltidsmuseum, som sedan lång tid har inarbetade varumärken. Skulle dessa varumärken införlivats i stadens koncept hade det inneburit stora risker för verksamheterna och ekonomiska förluster.

När nu kommunikationspolicyn går till kommunfullmäktige för beslut har möjligheterna till att även fortsatt ha en egen profilering och logotyp beaktats.  Eller som det står i ärendet:

”Stockholms stad har dock en rad verksamheter med egna starka och inarbetade varumärken, bland annat inom skolan, kulturen och bolagssektorn. Dessa varumärken har ett starkt värde för verksamheter som verkar på en konkurrensutsatt marknad, och i kommunikation med besökare och samarbetspartners. Det är mycket angeläget att dessa verksamheter och bolag även fortsättningsvis kan använda sin egen logotyp i de fall det bedöms angeläget, samt ha en egen profilering inom ramen för stadens övergripande grafiska profil.”

Jag är oerhört glad för att vi fick till denna förändring i förslaget.  Att St: Erik ska användas i stadens kommunikation är självklart, men lika självklart är det att fortsätta använda igenkända och profilerade varumärken vid sidan om.       

/Madeleine

Ärendet: Kommunikationsprogram

Annonser

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: