jump to navigation

Strindbergsmuseet får ökade resurser 8 september 2011

Posted by AmandaValentin in Från huvudstad till världsstad, Kultur för fler.
Tags: , , ,
trackback

År 2012 är det 100 år sedan August Strindberg gick bort. Detta kommer att uppmärksammas både nationellt och internationellt med en mängd aktiviteter som tar sin utgångspunkt i Strindbergs gärning inom många olika konstformer. Sedan tidigare har Stadsteatern i uppgift att samordna stadens deltagande i firandet. Jag har det senaste året i många samtal tagit del av de planer som Stadsteatern och andra har inför  2012 och jag ser verkligen fram emot ett mycket spännande år med Strindberg. 

Staden har kommit långt i förberedelserna inför Strindbergsåret. Vi har utsett en styrgrupp kring Stadsteaterns chef Benny Fredriksson bestående av Olle Zetterberg från Stockholm Business Region, Thomas Persson chef för Utbildningsförvaltningen och kulturdirektör Berit Svedberg. Strindbergsåret är inte bara en fråga för teatrar och bibliotek, utan för hela Stockholm.

Strindbergmuseet har äskat om att få ett tillskott till sin ekonomi med en kvarts miljon inför 2012 och detta kommer att beviljas. Strindbergsmuseet är det ställe som, vid sidan av Stadsteatern,  stadens bibliotek och Strindbergs intima teater, kommer bli hjärtat i firandet.

Stadsteatern har tillsatt en konstnärlig ledare för arrangemanget, regissören Hugo Hansén, som redan inlett samarbeten med skolor, bibliotek, organisationer, institutioner och personer. Ett exempel är Stadsteaterns samarbete med Sveriges radio. Det blir radioteater i Klara Soppteater med fri entré varje söndag hela 2012, från och med den 1 januari. Stadsteatern kommer att gestalta samtliga Strindbergs 64 pjäser och spela Strindberg på alla scener!

Planering inför Strindbergsåret går nu in i en ny fas. Det är med stor förväntan jag ser hur aktivitet efter aktivitet tar form!

/Madeleine

Läs mer i vårt pressmeddelande

SvD: Strindbergsåret smygstartar

Annonser

Kommentarer»

1. Green Stockholm - 11 september 2011

Är ganska säker på att Strindberg med sitt rättspatos hade lagt sig i Slussendebatten och delat ut några rallarsvingar. Så här hade han kanske resonerat.

Debatten om Slussens ombyggnad är redan överspelad eftersom 72% av de tillfrågade i stadshusets demoskopmätning i april gav sitt förord för en renovering, och självklart bör man följa utslaget och inte göra tvärtom.

Frågan löd: ”Slussen skall renoveras och byggas om, vad är din uppfattning om att Slussen skall byggas om”.

Notera att man inte skrev Slussen skall ”rivas” och byggas om… utan ”renoveras” och byggas om.

”Renovering” innebär enligt den språkliga definitionen att återställa anläggningen till nyskick. Skadat eller slitet material kan ersättas, dvs man har frihet att företa en strukturell ombyggnad, men behåller designen.

(Vid en ”restaurering” tillförs däremot inget nytt material, utan man bevarar allt det gamla och lagar med samma material, t ex när man restaurerar tavlor.)

Tidigare hade stockholmarna i två mätningar anordnade av DN sagt samma sak, att man är positiva till ett bevarande av vad de flesta nog betraktar som ett viktigt byggnadsminne för Stockholm.

En byggnadsminnesförklaring hade enligt uppgift också kommit till stånd om man inte hakat upp sig på att vissa delar av Slussen måste ersättas med modernare material, men det hindrar ju inte att man företar en varsam upprustning, dvs ”renovering” syftande till att återställa anläggningen i nyskick.

Eiffeltornets fackverkskonstruktion byts fortlöpande ut p g a rostangrepp. Det är inte materialet utan designen som representerar kulturvärdet, och samma kan väl gälla för skyddsvärda broar och torg. Slussen är av tradition ett torg lika mycket som en trafiklösning.

Vid Slussen har man ett saltangrepp på betongen och material som åldras snabbare än dagens sammansättningar, men det är ju bara att gjuta nytt på platsen och påla där så behövs.

Visst kan Slussen bevaras som byggnadsminne. Det finns redan idéer och uppslag om hur man skall gå tillväga och det blir både billigare och orsakar mindre störningar i trafiken.

Och färre protester, får man väl utgå ifrån.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: