jump to navigation

Socialdemokratisk Slussenkollaps 1 september 2011

Posted by Madeleine Sjöstedt in Öppna upp det offentliga rummet, Från huvudstad till världsstad.
Tags:
trackback

Som jag skrivit om tidigare talar socialdemokraternas nya ledare ofta om ansvar. Hans vänner i Stockholm har en annorlunda tolkning av detta ords innebörd. När de byter ledare byter de också ut politiken! Det senaste exemplet på ansvar à la Karin Wanngård är att gå emot Slussenförslaget. Nu räcker det inte att återremittera, vilket var nog förra veckan, nu blir det ett nej. Ett förslag som diskuterats under många år som varit ute på otaliga remisser, som socialdemokraterna röstat ja till och som är helt nödvändigt för Stockholms framtid ska med en handviftning mot de dåliga opinionssiffrorna för S, slängas i papperskorgen. Jag skrev om detta här.

Delar av Slussen är avstängd då det är direkt farligt att vara där. Vattenfrågan med avtappningen från Mälaren är helt nödvändig att lösa – fråga alla de kommuner som har strandnära områden mot Mälaren och som riskerar översvämning – flera av den s-ledda. Det är svårt att hitta en stockholmare som inte anser att något måste göras åt Slussen. Och det så fort som möjligt.

Vi vet ju att socialdemokratin inte har något emot att låta den offenliga apparaten växa, men att låta nya generationer av tjänstemän börja från noll med samma frågor som generationer utrett i botten före dem strider mot allt sunt förnuft. Att utsätta Stockholmarna för ännu en långbänk är närmast ett hån som sätter ljuset på att ansvariga politiker, ofta s-märkta, under de år då frågan inte ens var akut orkade ta tag i den. Det är tack vare denna brist på ansvar vi står där vi är idag. Inspirerade av historiens misstag vill S vänta ännu ett tag…

De ekonomiska konsekvenserna för skattebetalarna är stora,  men de är inget mot de risker som ett omtag innebär för stockholmarna liv och lem men också för deras möjligheter att faktiskt kunna sköta sina jobb. En fungerande stad sköter sig inte av sig själv. Det vet alla vi som är politiker i Stockholm. Lokalpolitik handlar om att finna lösningar som påverka människors vardag på  ett alldeles påtagligt sätt. Därför pågår det många samtal mellan politikerna i Stadshuset, därför försöker de flesta av oss finna lösningar, därför intar partierna i Stadshuset sällan ståndpunkter som inte är väl genomtänkta och förankrade. Att sitta och rösta ja till förslag i miljardklassen, såsom S har gjort, törs jag säga att de andra av oss inte gör utan att ha rejält funderat över vilket ansvar det innebär.

Socialdemokraterna framför kritik mot det liggande förslaget på punkter som har framförts av andra partier, bland annat mitt eget, tidigare och som går att hantera i liggande förslag. De talar bland annat om siktlinjer och kulturell verksamheter. Ja, precis. Folkpartiet opponerade sig bl a mot bebyggelsen i de tidigare förslagen. Nu har dessa synpunkter inarbetats i förslaget och kulturell verkamhet är sedan länge planerad. Den kritik som just nu måste tas på största allvar är tillgänglighetsfrågorna. Snart kommer ett nytt Slussenförslag som tar ytterligare hänsyn till det senaste samrådet, där kommer dessa frågor att besvara. Det kommer inte socialdemokraterna ens att vilja diskutera.

Igår gick socialdemokraterna i Stockholm från att vara ett parti som aspirerar på att vara stadsbärande till ett parti som nöjer sig med oppositionsrollen. I delar av Söderort märks inte det enorma tapp av anhängare som skett i innerstaden.  Det är dessa medborgare i s-fästena i Söderort som man nu överger.

Nog för att innerstadens sköna vyer, och även dess väljare, är värda att värna men att så totalt bortse ifrån de hårt prövade söderortsbornas rätt att ta sig till jobbet med en fungerande tunnelbana lär nog uppröra t-banependlarna från Farsta, Skarpnäck , Högdalen och Sätra. Mina grannar i Gubbängen lär få vänta på bättring om s skulle få bestämma. Socialdemokraterna lämnar nu deras väl och ve vind för våg – de är inte längre med i arbetet att få Stockholms känsligaste kollektivtrafikpunkt att fungera på allra bästa sätt.

Som tur är står s ensamma. Se DN.

Madeleine

Annonser

Kommentarer»

1. Gudrun Holmgren - 2 september 2011

S står inte ensamma! Du som många andra i alliansen är totalt tondöva för all den kritik som framförts mot Foster och Bergs undermåliga förslag! Det första som slog mig var den totala brist på konstnärlig gestaltning som präglar förslaget. En brutal formgivning av värsta öststatsmodell! En av världens vackraste platser skall
användas till kommersiella ändamål och en galleria stor som tre hötorgsskrapor skall uppföras. Jag har inte hört någon som vill ha en galleria här. Ingen vet heller hur projektet som helhet skall finansieras. Hur kan man gå till beslut på så lösa grunder? DET är oansvarigt! MVH GUdrun Holmgren

2. Siktlinjer och havsnivåer dåligt argument för nedgrävning « No size fits all - 3 september 2011

[…] Som väntat så beslöt Stockholms Arbetarekommuns representantskap att stödja ledningens krav på att den föreslagna detaljplanen för Slussen görs om, helt. Glädjande nog får de inget medhåll från den övriga oppositionen, och de är ensamma inte i närheten av den tredjedel i fullmäktige som skulle kunna minoritetsbordlägga ärendet. […]

3. Niklas Öhrström - 3 september 2011

Vad gäller framkomligheten för rörelsehindrade så kan ju konstateras att det yttrande som gemensamt lämnats in av handikappråden bygger på felaktiga uppgifter. De har anlitat en sakkunnig, Lennart Klaesson, som i själva verket varit jävig då han skrivit under för uppropet ”Rädda Slussen”. Han har hänvisat till lagar som inte finns. Han har överdrivit brolutningar med 30 procent mm. En sammanställning av turerna kring detta finns här:
http://www.yimby.se/2011/08/rorelsehindrade-blir-bond_1091.html
och här
http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/19/2a-r-relsehindrade-blir-bondeoffer-i-slaget-om-slussen

Sakkunnige Klaesson har även varit i kontakt med ”Södersossarna”

http://www.dn.se/blogg/epstein/2011/08/12/tillganglighetsexpert-nya-slussenforslaget-olagligt/

Det är inte helt omöjligt att de byggt sitt ställningstagande på dennas framställning av förslaget, utan att ens kontrollera sanningshalten genom att titta på plankartan.

Även om tillgängligheten skulle kunna göras ännu bättre hoppas jag att inte (fp) går i samma fälla som (s). Tillgängligheten kommer bli mycket bättre jämfört med hur det är nu.

Socialdemokraterna har dock en synpunkt som är värd att ta i beaktande, nämligen blåa linjens förlängning (naturligtvis behöver man inte göra om processen för denna detaljs skull).

YIMBY har i sitt yttrande presenterat ett förslag på hur man kan på ett smidigt sätt kan förbereda Slussen för en framtida förlängning av blåa linjens förlängning. Det hela går ut på att bussterminalen byggs där blåa linjens station kommer att kunna ligga. När blåa linjen väl finns på plats finns ju längre inget behov av någon stor bussterminal. Detta gör också att omstigningen mellan t-bana och buss förenklas.

http://www.yimby.se/2011/07/forbered-for-tunnelbanan-_1078.html
http://www.yimby.se/material/yttranden/stockholm/slussen/yttrande_slussen_2011_06_19.pdf

Jag hoppas att fp tar detta till sig. Att förbereda för framtida t-bana är att slå två flugor i en smäll.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: