jump to navigation

Stockholms attraktionskraft och konkurrenskraft ökar med Stockholmsarenan 4 april 2011

Posted by davidlindberg in Öppna upp det offentliga rummet, Från huvudstad till världsstad.
Tags: , , , , ,
trackback

I dagens City intervjuas Madeleine och Christian Alexandersson, vd för Swedbank arena, om arenabyggena. För oss som bygger Stockholmsarenan känns det tryggt att projektets kalkyler både har hängsle och livrem. Att Globen City redan idag är norra Europas ledande evenemangsområde skadar givetvis inte heller. Just detta bekräftades återigen när förra årets rekordsiffror nyligen presenterades.

Under 2010 genomfördes i Globenområdet inte mindre än 304 evenemang med totalt 1 560 000 besökare. Med en turismomsättning i snitt på 1000 kr/besökare (källa Markör) blir det ett betydande tillskott för Stockholms turismomsättning, drygt 1,5 miljarder kronor årligen, och då är både biljettförsäljning och Stockholmare borträknade. Dessa siffror är givetvis mycket glädjande, och de visar dessutom på hur framgångsrik evenemangsarrangör AEG är. Det känns tryggt inför framtiden.

På tal om arenor uttalar sig KTH-professorn Göran Cars i senaste numret av tidningen Fastighetsnytt. Han menar att arbete och infrastruktur fortfarande är de största drivkrafterna för en stads attraktivitet och konkurrenskraft men att upplevelser i form av kultur, evenemang och mötesplatser har ökat kolossalt i betydelse. En evenemangsarena av hög klass spelar en stor roll i detta sammanhang, då den kan ha en stor indirekt ekonomisk betydelse för staden med de mervärden som omgivningen för med sig. I samband med det första evenemanget i Stockholmsarenan kommer det därför i gatuplan finnas ett kluster av mat, dryck och nöjesupplevelser. Den tanken kommer sedermera att prägla skapandet av ”globen entertainment district”, där Stockholmsarenan kommer att bli kronjuvelen.

Med Stockholmsarenan klar är prognosen att drygt 2 miljoner besökaren årligen kommer att gå på evenemang i globenarenorna. Det kommer att göra Globenområdet till Norra Europas största och mest flexibla evenemangsområde och leda till att ytterligare 600 – 700 miljoner kronor per år genereras till staden. Stockholmsarenans framtida betydelse för stadens attraktions- och konkurrenskraft går inte att underskatta. 

/David

City: Avspark i arena-matchen
Fastighetsnytt: Staden tjänar på arenaevenemang
Idrottens affärer: Rekordår för Globenområdet

Annonser

Kommentarer»

1. Skejtpappan - 8 april 2011

Herregud! Tänk vad skateboardarenan i Högdalen kan göra ifråga om tillströmning av folk.. Tyvärr ser det ut att bara bli en tummetott av de storstilade planerna. Nuvarande idrottspolitiker tycks inte kunna koppla idrott och kultur. Pengarna – och informationen – sinar…

2. Så ska Stockholmsarenan fyllas « Från huvudstad till världsstad - 31 augusti 2011

[…] några år sedan. Sedan dessa har det gått allt bättre för Globenarenorna vilket jag skrev om här. Kostnaderna för Stockholmarna minskar i takt med att Globens vinst […]

3. Invigning av Tele2 Arena den 24 augusti med Robyn, Kent och Winnerbäck « Från huvudstad till världsstad - 13 februari 2013

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: