jump to navigation

Stockholmssfären 23 mars 2011

Posted by mhenriksson in Från huvudstad till världsstad.
Tags: ,
trackback

Idag presenterades vinnaren i arkitekttävlingen om Stockholmsporten. Vinnaren blev förslaget Stockholmssfären av BIG, Grontmij och Spacescape. Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket och fler kommunala förvaltningar. Stockholm konst

Uppgiften var att kring trafikplats Hjulsta, den punkt där E18 möter E4 Förbifart Stockholm, ge förslag till en konstnärlig gestaltning av landskapet och skapa en inbjudande entré till Stockholm. Det är ett område med blandad bebyggelse, en rik kulturmiljö och en ny stor trafiklösning. Här följer ett utdrag ur juryns motivering:

”Förslagets magnifika skålform är en genial lösning som samspelar med trafikplatsens geometri samtidigt som den skapar ett stadsbyggnadsmässigt sammanhang som binder samman de olika områdena runt platsen. På ett mycket elegant sätt skapas möjligheter att tillföra platsen kvaliteter och verksamheter som gagnar de boende.”

Intrycket som förslaget gav var häftigt med en klar nutida känsla. Steget förbi de modernistiska lösningarna har tagits och här finns ett nytt kreativt tänkande som känns samtida.

/Malin

se Stockholm konst här, abc här, DN här och SvD här

Annonser

Kommentarer»

1. Eric Fogelberg - 23 mars 2011

Tycker helt motsatsen. Ser inget elegant i att skapa en väldig skål, med en park i, som vänder sig mot en bullrig motorvägskorsning. Jag undrar hur många som verkligen kommer att vistas i den parken-omgivninngen. Bor själv i Kransen, alldeles vis motorvägen. Här finns det vackra klippor med fin utsikt, som få vistas på, därför att E4an mm stryker nedanför. Nej, vänd på kuttingen o gör vallarna konkava, in mot korsningen, så att minsta möjliga yta-mark, blir bullerstörd.
Eric F.

2. Mats Löf - 24 mars 2011

Vi behöver nog inte oroa oss över att detta ”visionära” monument över dumheten förverkligas. Sfären kommer naturligtvis förbruka mycket mer energi än den genererar. Det hade så klart varit roligt om några arkitekter löst problemet med världens energiförsörjning men varför placera den ovanför Sveriges största trafikplats?
Vallen runt må hända vara landets största bullerskydd, som Kallstenius säger. Men även landets mest ineffektiva. Hela idén med att göra en monumental port för Stockholm med förbifarten på en landbro över trafikplatsen och sen sminka över det med ett svindyr miljökosmetika är ren idioti. Dra förbifarten i ytläge under trafikplatsen om det är omöjligt att dra den i tunnel som trafikverket hävdar eller bygg den inte alls.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: