jump to navigation

King Lear och Leif Zern 7 februari 2011

Posted by Madeleine Sjöstedt in Okategoriserade.
trackback

I fredags skrev jag här om Bio Rios visning av Live teater från London. Leif Zern på DN kultur har även han sett denna digitalt överförda teaterföreställning. Idag skriver han en dräpande krönika om denna nya företeelse ”King Lear live – direktsänd lögn. Levande teater finns endast där publiken och skådespelarna befinner sig på samma plats i samma rum”. Han gillar inte föreställningen och framför allt inte att se den överförd digitalt i realtid. Symptomatiskt nog finns inte hans krönika på nätet. 

Leif Zern har ”varit i framtiden och tyckte inte om det jag såg”. Det var bättre förr. Hans rädsla är nu att ”kravet att öka på direktsända föreställningar från Dramaten i takt med att staten avvecklar de gamla målen för kulturpolitiken”. Detta vore intressant om han utvecklade detta närmare. I själva verket är det ju så att 1974 års kulturpolitiska deltagandemål nu (nästan efter 40 år) håller på att uppfyllas. Kulturen kommer närmare flera och i slutändan leder det till ett uppsving även för de traditionella konstformer på sina traditionella arenor. Fildelning av musik har lett till ökat antal besök på konserter. De digitala operasändingarna har inte bara gett Metropolitan föreställningar till Boxholm, den har också lett till ett uppsving för operakonsten. Det vore fantastiskt om intresset för annan scenkonst kunde öka på samma sätt.

Det är inte alla förunnat att kunna få vara bland 250 (sic) personer som får se King Lear i London varje kväll. Såväl pengar som tid och tillgång på platser sätter hinder för detta. I den bästa av Zerns världar har kanske alla möjlighet att resa till London, New York och Peking och se exklusiva föreställningar live – men inte ens den ikoniserade 1974-års kulturutredning såg väl detta som en möjlighet?

Teater är bäst på teatern, men tills vi alla har klippkort på flygrutterna mellan in- och utrikes scenmetropoler (vars önskvärdhet väl må diskuteras av andra skäl) är digitala föreställningar en fantastisk möjlighet. Kanske inte kvalitetsmässigt gott nog åt recensentkonnässörer, men för oss andra ett alternativ bättre än Medodifestivalen. För mig blir då valet enkelt.

Madeleine

Annonser

Kommentarer»

1. Madeleine Sjöstedt - 7 februari 2011
2. Roger Westberg - 7 februari 2011

Hej Madeleine!

I vanliga fall brukar jag inte hålla med herr Zern men i detta fall måste jag göra det. Det är naturligtvis sympatiskt att filma av en föreställning och se till att så många som möjligt får ta del av verket. Men vi som har sett otaliga avfilmningar av teaterföreställningar har upptäckt att det inte räcker med att bara ”filma av”. Det som på teaterscenen kan vara magiskt och närvarande kan plötsligt te sig platt och tråkigt eftersom det är fråga om en överföring till ett nytt medium med nya möjligheter och nya svårigheter. Detta måste man ta hänsyn till då man gör överföringen från teater till film annars kan det helt enkelt få motsatt effekt och bli dålig reklam för en teaterupplevelse. Så det är tyvärr inte helt säkert att ”det leder till ett uppsving för de traditionella konstformerna på sina traditionella arenor”. Gör man en film av en bok eller en pjäs av en bok eller en film av en pjäs måste man inse att det är en överföring till ett annat medium och därmed göra något mer än endast en ”avfilmning inför publik”. Detta är förmodligen vad herr Zern syftar på och detta jag håller med om. Så vill man att teaterpjäsen ska framföras i Boxholm så bör man kämpa för att det tillförs mer resurser till turnérande kultur eller att man gör en ordentlig film av teaterproduktionen och därmed se till att avsätta resurser till detta i form av rep-tid, dramaturgarbete, redigeringstid, etc etc.

Med vänliga hälsningar
Roger Westberg

Madeleine Sjöstedt - 7 februari 2011

Roger
Du har så rätt i det mesta du säger.
Jag har absolut inte pläderat för att ersätta scenkonststöd med digitaliseringspengar. Turnépengar måste finnas liksom pengar att filma. Och de måste öka. Men därutöver kan digitala föreställningar också tillföra något.
Självklart behöver filmade teaterföreställningar inte alls alltid bli bra, utan kan säkert också bli rätt dåliga. Någon gång kan kanske t o m det nya mediet tillföra en kvalitet.
Och en digitaliserad föreställning är inte som vilken teaterföreställning som helst. Den är just digitaliserad med de för och nackdelar det innebär.
Madeleine

3. Nikola Matisic - 7 februari 2011

Madeleine förstår inte journalistens uppdrag och inte heller värdet av kritik. Detta går hand i hand med kulturministerns kritik av kulturjournalistik. Zern är en av de få kvarvarande kritiker som tar sitt uppdrag på blodigaste allvar; han försvarar konstformen och dess djupaste uttryck. Därmed inte sagt att filmvisning av teater eller opera är helt och hållet destruktivt, men specialisten, den djupt kunnige kring konsten, dvs en sådan som Zern, har långt större kapacitet att bedöma värdet av konsten än den enskilde tillfällige amatörnjutaren. Zerns upgift är att försvara konsten och dess ultimata uttryck, i de sammanhang där konsten uttrycker sig som starkast och mest äkta i förhållande till konstens mening och pjäsförfattarens, regissörens och skådespelarens mening. En biograf och dess proprietörer försöker bara fylla stolar med vad som än går att visa. Politiker (om än kulturellt inriktade sådana) har en makrofunktion i samhället som omöjligen kan fokusera på själva kvaliteten på konst – och detta borde alla politiker acceptera. Politiker har inte kapacitet att avgöra kvalitet och skall inte sätta sig i position att vara den som avgör sådant.

Madeleine Sjöstedt - 7 februari 2011

Kvaliteten i upplevelsen är Zerns självfallet bättre på att bedöma än jag – hans krtisk av föreställningen har jag verkligen ingen kompetens att ifrågasätta och det gör jag inte heller. Däremot kan och bör jag ha en åsikt om att högkvalitativa och skattefinansierade verksamheter ska komma så många som möjligt till del och helst på lika villkor – det är faktiskt en grundläggande politisk uppgift.
Min enkla slutsats är att bioupplevelsen inte kan ersätta teaterupplevelsen, men den kan vara ett alternativ om man inte har möjlighet att ta sig till spellokalen. Och – oavsett hur stora resurser man anslår – kommer det att vara många som inte kan åka utomlands för att se hyllade teaterföreställningar.
Madeleine

4. Tweets that mention King Lear och Leif Zern « Från huvudstad till världsstad -- Topsy.com - 9 februari 2011

[…] This post was mentioned on Twitter by Mattias Ericson, andersqbjorkman. andersqbjorkman said: Von oben? Sthlms kulturborgarråd Sjöstedt gillar livesänd teater. Och är arg på DN:s Leif Zern. Kanske har båda rätt? http://bit.ly/iiONgE […]

5. Hjärtlös elitism « Gunnos Blogg - 9 februari 2011

[…] Läs även Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedts synpunkter. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: