jump to navigation

Ny teknik är inget hot 25 november 2010

Posted by Madeleine Sjöstedt in Okategoriserade.
Tags:
trackback

I dagens SvD kan man läsa om hur filmpremiärer på nätet återigen upplevs som ett hot mot SF bio. Det rör sig om filmen I’m still here med Joaquin Phoenix (som just nu går att se på Stockholms filmfestival) som kommer att distribueras som video on demand samtidigt som den går upp på svenska biografer.

Återigen framställs internet som ett hot mot filmen då distributionskostnaden är lägre och således kan erbjudas konsumenterna till ett lägre pris samtidigt som det möjliggör för folk på te x landsbygden att se ny aktuell film. Att SF i vanlig ordning styrs av ryggmärgsreflexen – och upplever sin existens hotad om de inte får exklusiv ensamrätt i ett halvår för nya filmer – är lätt att förstå, då de har sitt egna ekonomiska intresse att tillvarata. Biografägarna reagerar alltid instinktivt och på samma sätt när det handlar om ny teknik utan att se det goda det för med sig. Nämligen att ny teknik är ett sätt att locka fler till biograferna.

För biografägarna gäller det att anpassa sig till den nya tiden och erbjuda en produkt som konsumenterna är villiga att betala för. Biografnäringen kan inte bygga sin affärsidé enbart på exklusivitet. Ett sådant synsätt kommer bli biobranschens död. Biobranschen måste förklara varför det är värt att se film på bio snarare än hemma framför datorn och denna förklaring kan inte bestå av att det bara är på bio en film får distribueras de första månaderna.

Varför är folk t ex intresserade av att se Bernardo Bertolucci magnifika 1900 på bio idag? Så värst exklusiv är inte en film från 1976, som man kan hyra i varenda dvd-butik. Det är snarare upplevelsen av att se film i fullformat på vit duk och med bra ljud. Jämförelsen är naturligtvis dragen till sin spets och filmen inbringade säkerligen inte många kronor till SF. Men i en framtid då film kommer att kunna konsumeras när som helst, av vem som helst och var som helst, så måste biografnäringen kunna förklara för konsumenterna varför det är värt att betala ett högre pris för att se film på vita duken och inte hemma framför datorn.

Det problematiska är naturligtvis att finansieringen av svensk filmproduktion är kopplat till biografnäringen och det faktum att en stor del av pengarna kommer från just biobiljetter. Just därför har Folkpartiet propagerat för att det behövs ett nytt och bredare filmavtal där bredbandsbolagen och dvd-branschen bör ingå. Med fler avtalspartners får filmen i Sverige totalt sett ökade resurser, samtidigt som man skapar nya förutsättningar för lagliga alternativ till fildelning och nya vägar att ta tillvara teknikutvecklingen.

Därför har jag tyckt att det är välkommet att pröva möjligheten till samtida premiärer i flera ”visningsfönster”. Kvalitet bör väga tyngre än idag när produktionsstöd ges. Ett nytt långsiktigt filmavtal med denna inriktning är att föredra framför ett förstatligande av filmpolitiken som Filmutredningen föreslog.

Biografbranschen måste börja se möjligheterna med teknisk utveckling, istället för att konsekvent motarbeta den.

Madeleine

Annonser

Kommentarer»

1. Ulf Andersson-Greek - 26 november 2010

Bra Madeleine!

Enig i både problembeskrivningen, förslag till lösning och knäpp på näsan åt SF. Harry Scheins filmavtal riggades ju efter principen att de som tjänar pengar på att exploatera film också ska bidra till ny produktion, men idag står viktiga fönster som dvd och internet utanför.

Här måste Lena A-L och alliansen jobba hårdare. Breddning och förnyelse av avtalet har varit på tapeten sen Ulvskogs dagar och just nu känns det tyvärr mer avlägset än någonsin. Nya parter måste också erbjudas ngt för att gå med i filmavtalet, varför skulle man vara intresserad att sitta vid samma bord som SF och få höra att man är dum för att driver utvecklingen; what’s in it för them?

Hoppas du kan trycka på lite!

2. Film är bara bra på bio – en närsynt marknadsstrategi? - Marknadsstrategen - 10 december 2010

[…] och fastighetsborgarråd i Stockholm. Hon kommenterar SvDs artikel  på sin blogg under rubriken: ”Ny teknik är inget hot”. Sjöstedt konstaterar att det gäller för SF och Sveriges biografägare att sluta styras av […]

3. Git Scheynius - 14 december 2010

Bra inlägg!

4. Titta, en julklapp! « Från huvudstad till världsstad - 6 januari 2011

[…] Ny teknik är inget hot […]

5. Tunisien och det fria ordet « Från huvudstad till världsstad - 19 januari 2011

[…] Eritresfestival genomförd – Eritrea angriper Dawit, Öppen data i Stockholms nya e-arkiv,  Ny teknik är inget hot, Internet skapar social gemenskap och […]

6. Film är bara bra på bio – en närsynt marknadsstrategi? - Windmill360 - 5 april 2011

[…] och fastighetsborgarråd i Stockholm. Hon kommenterar SvDs artikel  på sin blogg under rubriken: ”Ny teknik är inget hot”. Sjöstedt konstaterar att det gäller för SF och Sveriges biografägare att sluta styras av […]

7. Film är bara bra på bio – en närsynt marknadsstrategi? | Nauta Consulting - B2B-marknadsföring - 14 september 2012

[…] och fastighetsborgarråd i Stockholm. Hon kommenterar SvDs artikel  på sin blogg under rubriken: ”Ny teknik är inget hot”. Sjöstedt konstaterar att det gäller för SF och Sveriges biografägare att sluta styras av […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: