jump to navigation

Gud bor i Gubbängen 27 oktober 2010

Posted by AmandaValentin in Okategoriserade.
trackback

Gud bor i Gubbängen, detta inbillade min son sina kompisar på dagis på Gubbängsvägen. Jag kan inte låta bli att skänka detta en tanke då jag såg Moment:teaters uppsättning av Strindbergs Ett drömspel. Han fick rätt! Här kommer faktiskt guden Indras dotter just till verkligheten i Gubbängen. Min forna hembygd får ett nytt sammanhang.

Moment har under sina tio haft en ton och ett uttryck som ständigt förvånat och känts oväntat och nytt. Jag önskar starkt att Gubbängsborna verkligen uppskattar den skatt de har vid torget och går och ser denna uppsättning som inte bara speglar det allmänmänskliga utan även det platsbestämda och specifika just för denna söderförort och tio år av dess historia. Min aktning är stor för momentarna som driver en idé om att stor konst går att förena med anknytning till där man är och att även, eller kanske särskilt, från Gubbängen kan man se världen. 

DN: Ett drömspel på Momentteatern, Stockholm

SvD: Moment höstens bästa lyckopiller

SvD: Moment firar med eget drömspel

Expressen: Ett drömspel, Moment:teater

Madeleine

Kommentarer»

1. Björn Börjeson - 28 oktober 2010

Någonstans måste ju även Gud bo!
Kolla gärna in Folkpartiet Norrköpings blogg (folkpartietnorrköping.blogspot.com).


Kommentera

