jump to navigation

Vi tänker inte censurera 19 oktober 2010

Posted by Madeleine Sjöstedt in Demokrati och mänskliga rättigheter, Från huvudstad till världsstad, Internet och kulturen.
trackback

Bilden som ingår i Stadsbibliotekets utställning Mus, Mouse, Maus skulle jag aldrig själv hänga upp på väggen. Jag var själv och tittade på utställningen i måndags och jag behöver inte läsa EU-organet FRA:s definition av antisemitism för att bilda mig en åsikt. Jag ser själv att bilden jämför förtrycket i Israel med förintelsen, en schablon som ofta har använts i antisemitisk retorik. Om jag träffade konstnären, serietecknaren  Martin Flink, skulle jag vilja fråga vad det är han egentligen menar –  som liberal och engagerad i samhällsdebatten skulle jag vilja få en förklaring.
 
Men jag tänker inte censurera utställningen. Vi politiker kan inte springa och rycka ner allt som vi tar avstånd från. Så till dem som är upprörda över konstnärens budskap har jag en uppmaning: diskutera med honom, istället för att uppmana mig att plocka ner hans bild. I längden är det ett mycket bättre sätt för att skapa ett upplyst och tolerant samhälle – det enda skyddet mot att historien upprepar sig.

SvD: Censurdebatt är det nya kulturdebatt (obs, svenskan har dock missuppfattat, det handlar om två olika utställningar. Utställningen på Stockholms  stadsbibliotek handlar inte om Gaza och är inte en fotoutställning)

Mattias Sundin på Newsmill: Därför reagerade jag mot den antisemitiska utställningen 

Expressen: Liberalernas åsiktscensur

Kommentarer»

1. Lisa - 19 oktober 2010

En förklarande skylt kanske? När är det ok att politiker lägger sig i och när är det det inte?

”Därför har jag [Madeleine Sjöstedt] krävt att en informationsskylt sätts upp, där Maos och kommunismens brott mot mänskligheten i Kina uppmärksammas, i nära anslutning till denna staty.”
https://madeleinesjostedt.wordpress.com/2010/08/10/varfor-har-stockholm-skulpturer-forestallande-massmordare/

Varför ville du inte diskutera med konstnären i det fallet, du var ju uppenbarligen upprörd?

2. AmandaLövkvist - 20 oktober 2010

Hej Lisa!
Debatten om Mao handlade om stadens offentliga permanenta konst, men inte heller i då föreslog Madeleine att man skulle censurera, utan precis som du skriver, sätta upp en informationsskylt, dvs komplettera stadens offentliga konst. Dessutom så pågick visst en debatt om vad det egetligen betyder att ha en staty på Mao.

3. Lisa - 20 oktober 2010

Hej AmandaLövkvist, ”Komplettera stadens offentliga konst”. Att en politiker går in och bestämmer hur konstverket ska tolkas kan förvisso kallas mycket, men komplettering är nog ändå att ta i. Det är snarare en mild grad av ikonoklasm som Madeleine ägnade sig åt.

Att som makthavare med hjälp av språkbruket revidera historien kallas politisk historierevisionism.

Nån egentlig debatt kan man inte påstå att Madeleine eller hennes medarbetare deltog i. Hon var exempelvis inte villig att diskutera hur hon själv fattat beslut som innebär censur och förbud av graffiti som kulturellt, kommersiellt och konstnärligt uttryck.

Mest förvånande var att Madeleine inte ville diskutera var gränserna för politikernas inblandning går. Kan det vara för att hennes egen personliga uppfattning och politiska beslut inte stämde överens med de principer hon nu för fram?

4. Lisa - 20 oktober 2010

Det här hade t.ex aldrig kunnat ske i Stockholm på grund av beslut fattade av kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt. Graffiti får helt enkelt inte förekomma som konstnärligt uttryck.

Politikern Madeleine censurerar och förbjuder.

http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/graffitimonster-tar-over-fransk-teater-1.1191731

http://www.celestins-lyon.org/index.php/Menu-thematique/Saison-2010-2011/Evenement-facade


Kommentera

