jump to navigation

Den hemliga trädgården – ett ställe att mötas 19 augusti 2010

Posted by Madeleine Sjöstedt in Okategoriserade.
trackback

Tidningen City skriver idag om ett nytt kulturhus i Midsommarkransen, den Hemliga trädgården. Som jag förstår det är tanken är att de som kommer dit själva ska ta ansvar för och forma verksamheten och att man ska sträva efter de verkligt spännande mötena – de som ofta sker utanför en fast form.

Rasmus Fleischer som bl annat har den viktiga bloggen Copyriot och skrivit den för tanken mycket läsvärda ”Postdigitala manifestet” är en av initiativtagarna. Men Grenverket är större än så. Min gissning är att det kommer att växa.

I Stockholm ska det vara enkelt att sluta sig samman för att förverkliga en idé – det ska inte vara kommunen som initierar och driver allt, men inte heller lägger hinder i vägen.

Jag har alltid varit aktiv i olika sammanhang, jag  har arbetat i organisationer, jag har genomfört både små och stora projekt i olika former, under tio år bodde jag tillsammans med nio vänner i ett kollektiv. Allt detta har gjort mig helt övertygad om att det som är riktigt viktigt sker i de sammanhang där människor upprättar förtroenden och inspireras av varandra. Men också att dessa sällan kan dirigeras fram.

Jag håller tummarna för gänget i Midsommarkransen.

Madeleine

Kommentarer»

1. Daniel - 19 augusti 2010

Du inser hur EXTREMT ironiskt det här inlägget ter sig för alla som inte är Madeleine Sjöstedt va?

Och nej, jag tror inte jag behöver förklara varför.

2. Alexander Ekelund - 19 augusti 2010

som du höll tummarna för aspuddsbadet? jag tror de flesta människor i Hägersten betackar sig från ditt stöd. Vi har lärt oss att politikers tummar inte betyder mycket – det gäller att knyta sina nävar.

3. Michael - 19 augusti 2010

Daniel.. Jo? Jag t.ex. hajjar inte alls vad du syftar på. Och även om jag politiskt ligger på vänster sida så ser jag ändp inte det ironiska i det här inlägget. Förklara dig.

Alex: äsch, lite pepp skadar väl inte Eller tror du Sjöstedt ”officiellt” håller tummarna men arbetar mot hemliga trädgården i skuggorna?

Jag hajjar inte den till synes omotiverade aggressiviteten här. Men det kanske bara är jag.

eva - 19 augusti 2010

”I Stockholm ska det vara enkelt att sluta sig samman för att förverkliga en idé – det ska inte vara kommunen som initierar och driver allt, men inte heller lägger hinder i vägen”
Ovanstående citat rimmar illa med agerandet om Aspuddsbadet.
Då var tummarna någon annanstans – i öronen?

4. altemark - 19 augusti 2010

Det ironiska är att hon pratar om hur bra det är med vissa saker (kollektiva sammanhang som uppmuntrar till inspiration och förtroende, självverksamhet och verksamhetsautonomi) som aspuddsbadetrörelsen var ett exempel på, och hur hon nu pekar ut vår hemliga trädgård som föregångare och gott exempel – trots att vi gör saker helt i linje med vad aspuddsrörelsen gjorde. Det framstår som extremt falskt, även om det är trevligt att hon gillar oss.

5. Karin aurell - 20 augusti 2010

SNART ÄR DET VAL ÄVEN I HÄGERSTEN.
4.000 GULDRÖSTER SOM VET VAD DOM VILL ;-))

6. Karin aurell - 21 augusti 2010

Michael Här under är länken du kan läsa. 188 kommentarer om du vill veta vad Daniel menar med ”EXTREMT ironiskt”
Aspuddsbadets vänner var föregångare till Hemliga trädgården. Vi hade ett 90 år gammalt och älskat badhus som Sjöstedt genomdrev rivning av.
Kom gärna och hälsa på oss i Hemliga trädgården Michael.

https://madeleinesjostedt.wordpress.com/2010/03/10/dyr-ockupation-av-bad/#comments

7. Viktor Ahlstedt - 21 augusti 2010

Ha ha ha!
Detta är stor humor!

8. Micke - 24 augusti 2010

Stor humor var ordet!

9. eva - 31 augusti 2010

SORGLIGT!!!!

10. Johan Frick - 19 september 2010

Mycket humor på detta ja!

11. Hänt | Hemliga Trädgården - 9 februari 2011

[…] kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt sållade sig till fanskaran. Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken. GillaBli först att […]


Kommentera

