jump to navigation

Samlad strategi mot fotbollsvåld 14 april 2010

Posted by Madeleine Sjöstedt in Kultur för fler.
trackback

Igår presenterade jag tillsammans med bl a landshövdingen Per Unckel en samlad strategi mot fotbollsvåldet. Sammanlagt är vi 17 parter, däribland klubbarna, Stockholms stad och Åklagarmyndigheten som har beslutat att göra gemensam sak för att få bukt med stöket kring fotbollsmatcherna.

En ny åtgärd som vi presenterade är att särskilda åklagare inom kort ska utses för att kunna snabba upp de rättsliga processerna mot huliganer. Jag framhöll på nytt mitt och stadens krav på att alla högriskmatcher skall förläggas till dagtid på helger. Till min stora glädje så ligger båda derbyna mot AIK i år på söndagsförmiddagar. För mig handlar det om att det måste kännas tryggt och roligt att gå på fotboll. Vi måste skapa en fotbollskultur som inte består av brölande busar, utan där både flickor och kvinnor kan känna sig välkomna, där det är en trevlig stämning på en fotbollsmatch. Bland annat abc, Radio Stockholm och SvD har rapporterat om detta. 

Madeleine

Kommentarer»

1. Gerry Rasch - 14 april 2010

Tack. Äntligen. Fasen skall det ta 10 år innan någon börjar inse problemet. Här gödslar ni kapital över en företeelse som heter Fotboll och tror att ¨Gud va bra vi är som gynnar folkhälsan¨. Ni har gödslat fel åkermark. Kanon att man tar tag i vardagsvåldet kring denna sport. Allt från ett liten ¨skitdomare¨ kommentar till rent fysiskt våld. På plan, sidan av plan, på läktaren, utanför plan, utanför arenan, utanför stan i en sandgrop eller förorts torg förekommer rena rena blodslag mellan supporter grupperingar. Al in the name of fotball. Nä fasen ni politiker kom igen nu och hjälp oss andra som sysslar med annan idrott i denna stad. I EU perspektiv suger ni rejält. Ursäkta aktuell artikulering. Vi kommer aldrig få några idrottsevenemang till denna stad så länge ni sitter på era poster. Men bra att man trots allt tagit tag i våldet kring detta. Hoppas det räcker. För kul slutade det att vara för länge sedan. Fotboll alltså. I Sverige. I Stockholm.

2. Ludwig - 15 april 2010

Men snälla. Jag får lust att spy över politikernas och SvFF’s enorma oinsatthet i fotbollen.

”Vi måste skapa en fotbollskultur som inte består av brölande busar, utan där både flickor och kvinnor kan känna sig välkomna, där det är en trevlig stämning på en fotbollsmatch”

Jag gråter nästan. Tror du och dina kollegor att alla fotbollssupportrar är våldtäcksmän med sinne för våld? Tror ni att man kommer att förlora livet om man går på fotboll? Tror ni att det gynnar publiksiffrorna att lägga matcherna på tidiga helgdagar? Snälla, till och med klubbarna själva hatar ju de tiderna.

Krossa den moderna fotbollen!

3. Frida - 15 april 2010

Jag måste bara kommentera detta med att tjejer och kvinnor skall känna sig välkomna på matcherna. Självklart ska alla känna sig välkomna, men vem säger att de inte gör det idag.

Jag är en ung tjej som går på majoriteten av mitt favoritlags matcher, både hemma som borta. Laget som jag håller på finns i en av de stora städerna där det finns både huliganer, ultras och ”vanliga” supportrar på läktaren.

Jag står i klacken med dessa ”brölande busar” som du skriver om. Jag har ALDRIG känns mig ovälkommen eller rädd på en fotbollsarena. Inte som 14 årig tjej och absolut inte nu när jag är 22.

Jag är så fruktansvärt trött på alla som målar upp en bild av att man som tjej (eller kille, spelar ingen roll) utsätts för fara under en fotbollsmatch. Visst, det händer saker ibland. Dock väldigt sällan inne på arenan. Och väldigt sällan är det lika allvarligt som tidningar målar upp det att vara.

Den största faran jag varit utsatt för under mina snart 10 år som regelbunden besökare på svenska fotbollsarenor är att en läktare rasat samman.

4. Daniel - 16 april 2010

Finns det någon över huvud taget som har något emot att kvinnor går på fotboll? Fotboll är för alla, det engagerar stora delar av svenska folket. Om du nu tycker att kvinnor ska få känna sig välkomna, hur kommer det sig då att du vill kasta ut de ”brölande busarna”? Det är väl just dessa som höjer stämningen på matchen och har lika stor rätt att gå på fotboll som kvinnor och flickor?

En sak om de bråkar, slåss och kastar in prylar, då har de inget där att göra, men brölande busar är ett begrepp som jag förknippar med män som sjunger och skrålar fram sitt lag, tar en öl och har det trevligt med sina vänner. Du kan inte döma människor efter hur de ”brölar”.

Att lägga matcher tidigt kommer ju i flera fall också innebära färre besökare på matcherna vilket innebär en sämre inramning och stämning. Jag förstår inte riktigt det här inlägget. Det känns väldigt långt från verkligheten. Jag har gått på fotbollsmatcher konstant i ett antal år och inte en enda gång känt mig hotad på något sätt.

PS: Dina övriga inlägg håller ungefär lika hög klass som det här. Låg.

5. Ett delvis bra delbetänkande av Björn Eriksson « Från huvudstad till världsstad - 11 april 2012

[…] tidigare bloggposter om huliganism: Samlad strategi mot fotbollsvåld Ny supporterkultur Bidra till arbetet med en ny supporterkultur Den nya huliganlagen […]

6. Modigt och välargumenterat av Eriksson « Från huvudstad till världsstad - 26 juni 2012

[…] delvis bra delbetänkande av Björn Eriksson Samlad strategi mot fotbollsvåld Ny supporterkultur Bidra till arbetet med en ny supporterkultur Den nya huliganlagen ger resultat […]


Kommentera

