jump to navigation

På internet handlar politiken om att bygga relationer – del 2 18 februari 2010

Posted by Erik in Internet och kulturen.
Tags: ,
trackback

Madeleine och jag arbetar som sagt med en utbildning för folkpartister som ställer upp i valet. Du hittar första artikeln här.

Förhoppningen är att ni som läser har kloka synpunkter och idéer om vad vi mer borde säga och prata om. Texten har i en tidigare version publicerats i ett studiecirkelmaterial hos Studieförbundet vuxenskolan.

På internet handlar politiken om att bygga relationer – del 2

Erik Jennische

Strukturomvandlingen

Det finns dock inte heller någon anledning att tro att intresset för politik skulle ha minskat; valdeltagandet är relativt konstant och på internet är politik ett av de absolut största ämnena (titta på bloggar.se). På en marknad skulle därför en slipad entreprenör se partiernas reträtt från medborgarnas politiska medvetande och lansera en helt ny produkt, som bättre uppfyller vad medborgarna efterfrågar. Precis om ekonomin, genomgår just nu partipolitiken en snabb strukturomvandling.

Och det är precis vad som hänt sedan 1990-talet: Efter Miljöpartiet och Kristdemokraterna kom Ny demokrati, och sedan har antalet nya parter exploderat: Sjukvårdspartiet, Pensionärspartiet, alla Skånepartierna, mängder av kommunpartier, Sverigedemokraterna, Feministiskt initiativ, Junilistan – och nu senast Piratpartiet.

De flesta försök misslyckas, men ibland lyckas någon fylla ett tidigare oidentifierat behov. Och i takt med att det blir allt enklare och billigare att starta ett parti kommer försöken att bli fler. Med internet som organisatorisk plattform kan man snabbt bygga en nationell struktur för ett partis alla viktiga funktioner; partiprogramsarbete, interna val, debattforum, kunskapsdelning, kampanjarbete och så vidare.

Piratpartiets sämsta resultat i EP-valet var i Jönköpings län, där man fick 5,6 procent. Bäst gick det i Östergötlands län där man fick 8,1. Inget annat parti kommer i närheten av den jämna fördelningen i valresultat över landet, trots att de har kontor och lokalavdelningar nästan överallt och har funnits i hundra år.

Piratpartiet hade inte heller stor närvaro i de etablerade medierna förrän precis de sista veckorna före valet. Johan Karlsson som driver bloggen Mothugg gjorde i våras en sökning på hur många artiklar som de sju största dagstidningarna skrev om de svenska partierna mellan november 2008 och februari 2009 (”Gammelpartierna vs Piratpartiet 2” 090303). V, C och Kd hade betydligt större genomslag i tidningarna under denna period, men fick ändå se sig slagna av Piratpartiet i valet drygt tre månader senare. (Fig 4)

Förutsättningarna för det partipolitiska arbetet har alltså ändrats snabbt och radikalt. Det går uppenbarligen att lyckas utan lokaler, lokalavdelningar eller utrymme i massmedierna. Piratpartiet var först med att utnyttja detta, runda medierna och flytta organisationen till internet. Men det är fullt möjligt att göra för alla andra. Vad som är säkert är att tiden när Göran Johansson visste vad alla hade sett på teve kvällen innan för alltid är över.

Vad göra?

 

1, Välj dina verktyg

Frågan för hugade politiker är förstås: Om de traditionella medierna inte når lika många som förr, och de partimedlemmarna som kan prata gott om partiet blir allt färre, hur gör jag då för att vinna förtroende hos medborgarna så att jag kan vinna mandat till en folkvald församling?

Det första svaret är att inte överge de traditionella medierna. Även om de inte når alla så når de många. Det övergripande svaret är nämligen att inget har försvunnit, det är bara väldigt mycket som har tillkommit. Vill man kommunicera med många måste man använda många metoder; dörrknackning, debattartiklar, utspel, affischer, valstugor och internet.

De politiska partierna kan allt om traditionella kommunikationsmetoder. Det vi ska prata om i denna studiecirkel är därför hur man kan använda internet, och det kanske enklaste och effektivaste internetverktyget som finns: bloggen. Fokus i diskussionerna bör ligga på hur man lägger upp sin strategi, och hur den hänger ihop med tekniken. Det går nämligen inte att arbeta med en blogg på samma sätt som med pressmeddelanden, eller debattartiklar i tidningarna.

I den nyvakna diskussionen i många partier om hur man ska använda internet i arbetet har det ofta blivit viktigare att försöka finnas med överallt, än att fundera på vad man vill använda tekniken till.

”Obama vann valet på internet. Vi måste också ha en kanal på Youtube. Vi måste använda Facebook och Twitter. Alla politiker måste ha en blogg”, sägs det.

Risken är då att man missar det som är annorlunda med internet, och använder samma tilltal och samma utspelsmetoder på internet som på affischer och i reklambroschyrer. Det har man inget för. Precis som att man inte kan vara resonerande på en affisch, kan man inte vara propagandistisk på en blogg med framgång. Det är alltså viktigt att välja verktyg efter vad man vill uppnå.

2, Välkomna kritik och beröm

Det som skiljer en blogg, och alla andra så kallade sociala medier, från traditionella hemsidor och debattutrymmen är att de är interaktiva. En blogg är beroende av sina läsare för att bli intressant. Faktumet att läsare kan kommentera gör att skribenten öppnar sig för såväl kritik som beröm. Men bloggaren har dessutom möjligheten att direkt svara dem som kommenterar, och därmed skapa en dialog om politiken.

Detta gör att man inte kan skruva fakta, skriva mycket mellan raderna, vara ensidig i argumentationen eller undanhålla viktiga resonemang. Antingen resulterar det i få läsare, eftersom ingen vill läsa propaganda, eller så kommer läsarna att påpeka bristerna i kommentarsfältet, och då måste man förklara sig. Var därför inte rädd för offentlig kritik. Om du har fakta och argument på hand kommer meningsutbytet att vara berikande för läsarna och för dig.

Utbudet av bloggar, spel, underhållning, musik, film, sociala communities med mera på internet i det närmaste oändligt. Så om det man skriver inte är intressant och viktigt, och om bloggaren inte bryr sig om dem som kommenterar, finns det ingen anledning för någon att komma tillbaka till bloggen. Det intressanta med en blogg är att ingen riktigt har kontroll över vad som händer i de möten som skapas.

3, Bygg relationer

Det räcker inte heller med att bejaka kommentarer, och svara själv. Sannolikt finns det också mycket kompetens hos dem som läser och kommenterar, och hos många andra bloggar som skriver om samma ämnen. Detta ska man dra nytta av. Om du själv är generös med beröm och feed back när du läser andras bloggar, får du med största sannolikhet det samma tillbaka.

Själva poängen med att ta sig an en blogg är just detta. Tekniken gör det möjligt för en politiker att själv hålla direktkontakt med hundratals personer samtidigt, och dra nytta av deras kunskaper och nätverk. Förr var det omöjligt eftersom det inte fanns tid för så många möten eller telefonsamtal. Men genom att skriva en bra blogg, och bygga ett stort och aktivt nätverk av läsare och andra bloggare, kommer kunskapsutbytet naturligt och mycket snabbt. Bloggen är ditt verktyg för att skapa ett nätverk av goda relationer.

Det finns inga allvetande politiker. Men de som är ödmjuka inför andras kunskaper och som lyssnar ordentligt kommer att veta mer än andra.

4, Var trevlig

En annan viktig aspekt på bloggandet är själva tonen, att man är trevlig och positiv. Det är enkelt att skriva för hårt och elakt, särskilt om man försöker var snitsig. Och ännu värre är det om man sitter framför datorn sent på kvällen och gärna vill blir klar. Bättre då att spara inlägget till nästa morgon. Ironi, sarkasmer och hårda ord gör sig inte på internet. Följ istället lagen för Rövarna i Kamomilla stad:

Man får inte plåga andra,

man ska alltid bjuda till,

men i övrigt får man göra som man vill

5, Var personlig

Personen som skriver en blogg är viktigare än partiet han eller hon företräder. Därför är det viktigare att marknadsföra sig själv, än partiet. Jämför själv: Vem lyssnar man på helst, en person som håller upp partimärket varje gång han eller hon pratar, eller en person som litar på sina egna argument och har något att berätta?

Visst ska du berätta vilket parti du arbetar för, men låt inte det stå i vägen för din egen person. En läsare som vill veta vad ett parti tycker, kommer att gå till partiets hemsida. Din blogg däremot, besöker man för att veta vad du har att berätta.

6, Förhållningssättet är det viktiga

De traditionella medierna kommer att vara viktiga även i fortsättningen för alla politiker. Men det som är fantastiskt med internet är att det är enkelt och billigt att skapa en plattform som varje internetanvändare i hela världen kan nå, bara de vet om att du finns. Man behöver inte be om lov, be om pengar, fatta formella beslut eller gå en lång utbildning.

En flitig och god skribent som har mycket att berätta kan skaffa sig många läsare. Faktumet att de läser just din blogg, i ett närmast oändligt utbud, innebär att er relation är mycket starkare än relationen man få till medborgarna genom en dagstidning eller någon teve-kanal. För att bygga ett stort nätverk av goda relationer, måste man därför ha ett annat förhållningssätt till medborgarna än det som dagens politiker har vuxit upp i.

Internet bygger på interaktivitet. Och för den generation som växer upp med internet kommer detta att vara ett krav även i andra delar av samhället. Vem vill lyssna på någon som inte lyssnar på andra?

Här finns nyckeln till en bra strategi. Som politiker kan man inte göra något åt förändringarna på massmediemarknaden, och politiska partier är svåra att förändra. Men genom att skriva bra, lyssna på kommentarer, ställa frågor till läsarna och bygga egna nätverk av läsare och bloggare, kan man ersätta en stor del av den kontaktyta till medborgarna som gått förlorad sedan 1990-talet, och dessutom stärka hela sitt nätverk. Receptet är inte att kräva av andra vad de ska göra, utan att göra det själv.

Annonser

Kommentarer»

1. Man ska vara snäll « 1000 chanser - 20 februari 2010

[…] (men inte mer ok för det). Jag tycker att Eriks och Madeleines underlag till seminarier (del 1 och del 2) om sociala medier är väl värda att läsa, och särskilt när de lyfter fram en devis från […]

2. Hur partipolitik förändras med de sociala medierna « Från huvudstad till världsstad - 25 mars 2010

[…] Madeleine och jag höll för ett antal folkpartikandidater i mitten av februari (del 1 och 2). Programmet sändes tydligen häromdagen, men kan numer avlyssnas på UR […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: