jump to navigation

Operan snuvar oss på konsten 5 februari 2010

Posted by Madeleine Sjöstedt in Kultur för fler.
Tags: , , , ,
trackback

Hur kan det egentligen komma sig att Kungliga Operan, en av Sveriges största kulturinstitutioner, står på randen till konkurs? Frågan har stötts och blötts de senaste dagarna i samband med att Operan lägger ned föreställningen Batseba och går med kraftiga underskott. Se bl a Svd. Därmed visas inget modernt på Operan i år och uppdraget från staten kan inte uppfyllas.

Som journalisten Eric Schüldt konstaterar, är det nästan alltid är fullt på Operan, hur kan man då inte veta ungefär vilka intäkter man har?

Enligt årsredovisningen för 2008 hade Operan intäkter på 464 miljoner kronor. Av dessa var 383 miljoner , dvs 83 procent, statligt drifttillskott som man redan visste om i början av året. Resten är biljettintäkter med mera. Förutsättningarna inför 2009 var inte sämre. I statsbudgeten för 2010 (s. 51) konstaterar regeringen att ”Sammantaget ökar därmed bidraget till Operan med 16 106 000 kronor för 2010.”

Underskottet är dessutom inte en överraskning eftersom Operan redan i somras rapporterade att underskottet under första halvåret var hela 3,5 miljoner kronor. Problemen med pensionsreformen är förvisso stora, men de är inte nya.

Nationaloperans problem är allas våra problem. Den svenska operakonsten är beroende av en nationalscen som fungerar. Nu förefaller bristerna akuta.

Jag trodde att den tid var över när svenska kulturinstitutioner inte såg ekonomin som en viktig del av själva verksamheten, utan som något ont en konstnärlig ledare inte ska behöva bry sig om.

För i själva verket är det ju tvärtom. Ju ovarsammare kulturinstitutioner är med sin egen ekonomi desto mindre utrymme för de konstnärliga utmaningarna. Förutsättningarna för risktagande minskar, Operans avbokning är ett typexempel där det nya fått vika för det mera säkra repertoarkort. Detta leder både till att kvaliteten sjunker och att färre människor kan ta del av konsten. Effekten blir naturligtvis förödande både konstnärligt och för medborgarnas vilja att öka sina skatteinsatser.

Den senaste veckans nyheter om repertoaromläggningar sätter fokus på att verksamheten måste ses över och man måste ställa sig frågan om Operans verksamhet är effektivt organiserad.

Ökade resurser måste till så att även nyskrivet kan visas! En åtgärd för att få ökade resurser till konsten som jag föreslog förra året är att de båda kungliga nationalscenerna, Operan och Dramaten skulle, åtminstone undersöka, om de kan slå ihop sin administration och verkstäder (vilka lägger i samma hus men separata i Gäddviken). Det viftade överlägset, i olika tonarter, bort då, men det borde verkligen diskuteras igen efter detta.

DNs kulturchef Maria Schottenius avfärdade förslaget i Gomorron Sverige i går morse, men fick aldrig frågan om varför. Så frågan hänger obesvarad, varför inte?

Borde inte DN Kultur dessutom undersöka om de statliga institutionerna använder sin pengar så effektivt som möjligt? Om inte ser vi nu vad som sker: det nyskapande prioriteras bort och folket blir snuvar på den kultur som vi alla har betalt för. Hur kan det komma sig att man inte får diskutera effektivare resursanvänding trots att det konstnärliga priset nu blir väldigt högt? Separata verkstäder kan väl inte vara viktigare än förnyelse av operakonsten? 

Jag delar min Folkpartiets kulturpolitiska talesperson Christer Nylanders åsikt att hela kultursektorn behöver tillskott, och självklart kan staten inte låta Operan gå i konkurs. Men Operans nya VD Birgitta Svendén, som jag för övrigt har det högsta förtroende för, hoppas jag gör ekonomisk effektivitet till ett ledord i verksamheten. Men inte som ett nödvändigt ont, utan som ett verktyg för att producera mer konst.

Madeleine

Annonser

Kommentarer»

1. Solgerd.com » Blog Archive » Går det att effektivisera kulturen? - 8 februari 2010

[…] är effektivitet ofta positivt. Men något vänder sig ändå oroligt i magen när densamma Sjöstedt skriver att hon hoppas att Birgitta Svendén, i dessa tider av ekonomisk kris för Kungliga Operan, gör […]

2. När kulturpolitik reduceras till organisationsreform « Från huvudstad till världsstad - 22 februari 2010

[…] ta emot internationella gästspel. Scenmaskineriet är i akut behov av renovering. Och Operans ekonomi är i fritt fall. Dessa problem måste åtgärdas. En början kan vara att ge Operan och Dramaten i uppdrag att […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: