jump to navigation

Jämtins röstfiskehån mot framtida generationer 2 februari 2010

Posted by Madeleine Sjöstedt in Kultur för fler.
Tags: , , ,
trackback

Carin Jämtin går till hårt angrepp mot att Stadshagens konstgräsplan inte värms upp i vinter. Ett hån mot damfotbollen säger (s). Detta får nog anses vara ett cyniskt röstfiske.

För mig är miljöfrågorna värda att ta på allvar. Även idrotten har här ett ansvar. Att värma bassänger, värma och kyla hockeyarenor, kyla bandyplaner och värma konstgräs slukar enorma mångder energi. Endast uppvärmingen av landets hockeyarenor slukar ett halvt kärnkraftverk fick jag lära mig för ett tag sedan! Korrigering: Landets hockey- och bandyhallar slukar en halv procent av energin från svenska kärnkraftsverk, fick jag lära mig för ett tag sedan!

Därför  fattade Stockholms stad beslut om att inte värma upp Stadshagens konstgräsplan i år. Ur miljösynpunkt är detta det enda rimliga.

Även ur ekonomisk synpunkt var det ett vettigt beslut. Om Stadshagen hade värmts upp i januari i år hade det kostat 700.000 kronor. I Södertälje kostade uppvärmningen av en konstgräsplan en vintermånad i år 950.000 kronor!   

Självklart ska vi försöka hjälpa fotbollsdamerna till fler tider än de som Fotbollförbundet fördelat till dem i Spånga-hallen. Om de vill plogar vi konstgräset i Gubbängen.

Men att lägga ner miljontals kronor för att smälta snö i smällkalla vintern är, för att använda Jämtins retorik, ett hån – både mot framtida generationer och mot alla de barn och unga som mister resurser vi kan använda till nya konstgräsplaner.

Så ser mina prioriteringar ut.  

Madeleine

Annonser

Kommentarer»

1. Magnus - 2 februari 2010

Så du tycker att på miljöns altare borde vi offra uppvärmda planer ishallar och fotbollshallar?

Hur kommer vår idrottsrörelse stå sig i det läget madeleine? Vill vi ha elitidrott i Sverige, vill vi ha bredidrott? Utan hallar och planer lär vi ju bli av med både och.
Eller är det just stockholms stad där detta är rimligt att göra. Bristen på fotbollshallar i stan är akut, dessutom väljer man att inte värma upp de planer man faktiskt har. Märkligt.

Jag vet inte om detta handlar om att vinna billiga poäng hos miljörörelsen eller om det faktum att Stockholm som under en längre tid varit en väldigt svår stad att bedriva såväl bredd som elitidrott i återigen inte vill vara med och betala notan för sina idrottsutövare.

MVH/M

2. Hur kan detta bli politik? Det är ju barnarbete! - 2 februari 2010

Hej Madeleine!
Problemet är ju att Stockholm Stad själva ej utför snöröjning på ej uppvärmda konstgräsplaner. I min förening Enskede IK kämpar pojkar och flickor i ung ålder helg efter helg med snöskottning på jätteytor, en 11-manna konstgräs är många kvm och rymmer mycket, mycket tung snö. Och så snöar det igen så att ungarna får börja om från början helg efter helg! I Nacka, Huddinge, Tyresö m fl platser sköts snöröjningen av kommunen och inte av barnen. Tilläggas kan att INTE ETT träningspass har kunnar genomföras på Enskede IP, trots allt jobb med att ta bort snö utfört av engagerade ungdomar som älskar sin fotboll. Mig veterligen är det likadant på Älvsjö IP, Farsta IP och andra ställen inom Stockholm Stad.

3. Fredrik Olsson - 2 februari 2010

Ser du inte att det är du som röstfiskar? Att använda miljön just nu är är det största röstfiskeri man kan göra. Ingen fråga är ”viktigare” just nu, miljön är så att säga väldigt politiskt korrekt just nu. Att Carin ifrågasätter miljön skulle jag säga är väldigt starkt och allt annat en röstfiskeri.

Du har som idrottsborgarråd till uppgift att verka för idrottens bästa i den här staden. Att beröva ungdomar på dess rätt att utöva sin sport kan inte jag se att det är till idrottens bästa.

Om du skulle börja ta ditt jobb på allvar så bör du börja med att ifrågasätta alla dessa arenaprojekt. Fråga dig om det verkligen är det bästa för den här staden? Fråga dig om det är rimligt att du i din försvarstext kan hänvisa till EN fotbollshall som ständigt är fullbokad, fråga om pengarna verkligen skall plöjas ner i dyra och olönsam arenaprojekt ala Globen eller om det inte är så att både topp(på sikt) och bredd skulle tjäna mest på att du skrotade arenorna och bygger ett 10-tal fotbollshallar vilket du skulle kunna göra för samma pengar som ”Stockholmsarenan” .

Sluta skyll på miljön och ta istället ditt ansvar.

4. Thomas - 2 februari 2010

Aha… vänta nu ”om de vill plogar vi konstgräset i Gubbängen”. Alla stockholmsklubbar som fått beskedet att det inte går att ploga konstgräsplanerna, vilket fått de flesta att höja på ögonbrynen då kranskommunerna gör det.

Stockholm Stad är sveriges mest idrottsfientliga kommun. I huvudstaden ska ungdomar inte idrotta utan helst sitta på internet caféer och spela dataspel.

Madelene Sjöstedt, din satsning på tjejidrott är ett stort hån mot tjejerna. Du kan dra hur många politiska floskler du vill om hur ni har satsat på idrotten kontra oppositionen. Men vi alla ideella vet hur det står till och att du höll på med ridning som liten tjej, det har vi verkligen märkt av iallafall. En idrott som knappast ensamstående föräldrar har råd med. Den politik som drivs nu och även socialdemokraterna drev skapar nu större klass samhälle då klubbarna får höja avgifter och verkligen selektivt välja ut spelare/idrottare för att de ska få plats på ytan klubben har blivit tilldelad.

5. O:A - 2 februari 2010

Pressmeddelande
2009-02-04

Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och idrottsborgarråd

Jonas Uebel , tf pressekreterare, 076-12 29 177

GRIMSTA IP RUSTAS FÖR 20 MILJONER

– Det är väldigt glädjande att Stockholm stad har fått sitt tredje allsvenska lag och därför känns det skönt att kunna genomföra en investering som innebär att BP kan spela allsvenska matcher på Grimsta.

Det säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) med anledning av att staden kommer att investera 15-20 mkr i konstgräs och planvärme på Grimsta IP. Detta är ett krav från fotbollsförbundet och betyder att BP kommer att kunna spela sina hemmamatcher ute på Grimsta.

– Samtidigt som investeringen möjliggör allsvenskt spel på Grimsta så blir det en ordentlig satsning på breddfotbollen i Stockholm då fler lag kommer att kunna nyttja planen, avslutar Madeleine Sjöstedt (FP)

Hur går detta ihop med att inte sätta på värmen på Stadshagen???

6. Peter - 2 februari 2010

Vill ni inte ha någon topp idrott i Stockholm?

Kommer ni sänka/stänga av värmen i stadshuset?

7. Martin - 3 februari 2010

Det måste väl ändå anses vara ett STÖRRE hån att Stockholm anser att 700000 kronor är ett för högt pris att betala för att citat ”elda för kråkorna”. När dessa kråkor är barn och ungdomar, samt elitidrottare.

Den allmänna miljöfacismen som breder ut sig i Sverige börjar gå alldeles överstyr. Inte nog med att miljöfacismen redan gött elbolagens kassor genom att hålla flera MILJÖVÄNLIGA och effektiva kärnkraftverk avstängda när de som mest behövs…

Jag förstår att miljöfrågan är en viktig aspekt för alla nämnder, men ditt huvuduppdrag är att främja kultur och idrott i Stockholm. Något du med ovanstående påståenden och intervjuer i media kolossalt misslyckats med!

Jag tvivlar dessutom på att även den mest inbitne alliansanhängaren och skattehataren i Stockholm (hur mycket golf man än spelar på sommaren) skulle förringa barn och ungdomar en (1!) vettig spelplan på även under kallare perioder för ynka ~1 krona mer.

Nä, ditt argument är fullständigt uppåt väggarna Madeleine. Gör om, gör rätt eller avgå!

8. David - 3 februari 2010

Tycker personligen att det verkar lite sjukt att inte istället satsa på något annat alternativ än att bara stänga av värmen,det måste finnas miljövänliga lösningar på att få planerna uppvärmda. Har såna alternativ ens tagits i åtanke? Fjärrvärme möjligen?
Man kan väl inte lägga ner bara för att det snöar? Make an effort!

9. Tony Johansson - 3 februari 2010

Tack Magnus för att du ifrågasätter den mest ondskefulla människa jag sett i Stadshuset sedan jag blev röstberättigad för drygt 20 bast sedan…

10. Coach - 3 februari 2010

Jämtins fiske är lika cyniskt som ditt hos miljövännerna.

Det är synd att du ser det som att elda för kråkorna när det handlar om att ge de bästa förutsättningarna för att ge våra ungdomar en social och hälsosam fritid.

Ett stort antal bollplaner ligger oplogade idag, vilket gör att ungdomarna förpassas till andra intressen, en del vettiga, en del mindre vettiga. Vi ledare som tar hand om barnen gör det inte för att vi får pengar. Föreningar idag har generellt inga möjligheter att betala skäliga ersättningar för ett arbete som ofta tar minst en fjärdedels heltidstjänst i anspråk. Vi gör detta för att vi bryr oss och för att vi inte bara kan vända ungdomarna ryggen. Jag hade hoppats på att de styrande snarare skulle underlätta föreningarnas möjligheter att ta hand om sina unga medlemmar, inte göra det svårare.

Tack för hjälpen.

11. August - 3 februari 2010

Madeleine Sjöstedt, om du inte vill att ungdommar och idrottsklubbar ska kunna spela fotboll utomhus på vintern så borde du se till att öronmärka de pengar som sparas in på att inte värma fotbollsplaner på vintern/ishockeyhallar på sommaren och se till att alla dessa pengar går till att bygga flera innomhushallar för fotboll med fullstora planer i. Det är det ända sättet som ditt underliga miljöutspel någonsin kan bli logiskt.

Stockholms bör ha ytterligare minst fyra hallar för fotboll. Och det är dags att söderort får bli plats för åtminnstonne två av dessa. Söderort blir ju konstant förbisedd av er Sthlmspolitiker trots att det är i Söderort majoriteten av era väljare bor.

Dessutom vore det bra om Stockholm skulle kunna stödja sina två elitklubbar i Stockholm dvs Djurgårdens IF och Hammarby IF på samma sätt som övriga Sveriges kommuner stödjer sina elitlag. Idag motarbetar snarare Staden sina Elitklubbar.

12. r.Ku - 3 februari 2010

Då merparten av svensk el är miljövänlig och allt som oftast redan tillgänglig i större kvantitet än efterfrågan så ter sig ditt utspel inte vara nåt annat än ren skär populism.. För hur löser man ett ”miljöproblem” genom att säga nej till redan producerad el.

Sedermera får du också betänka idrottsrörelsens marginella ekologiska uttag gentemot annan mänsklig verksamhet så som tillverknings-, transport- och exportindustrin. Och angående den monetära frågan så må jag ju delge nåt som för dig kanske ter sig udda, men mänsklig verksamhet genererar pengar men kostar det samma.

13. Madeleine Sjöstedt - 3 februari 2010

Det finns ett behov av både fotbollshallar och en ny fotbollsarena i Stockholm. Vad det gäller arenan har jag nu fått fram emot beslut om Stockholmsarenan som förhoppningsvis börjar byggas i år. Men det stora behovet för breddfotbollen är ännu flera konstgräsplaner!
Även om man tycker att miljöargumentet är ointressant bör kostnaden för uppvärmningen vara något att fundera över. Att värma i januari skulle ha kostat 700 000 kronor. Detta är pengar vi skulle behöva ta från annan verksamhet.
Idrottsnämnden har därtill ett energibesparingskrav, som alla partier – även (s) – står bakom, på 15% som vi avser följa.
Vi har den kallaste vintern sedan 1829, vilket är extremt och orsakar problem runt om i hela samhället. Förra året hade vi däremot knappt någon snö alls och konstgräsplanerna var spelbara nästan hela tiden. Man får helt enkelt ibland ta det onda med det goda när det gäller vädret.
De flesta lag har fått träningstider i inomhushallar runt om i och utanför staden men några har blivit utan. Det är naturligtvis beklagligt att planeringen fallerat – här har nog Stockholms fotbollförbundet, klubbarna och staden ett gemensamt ansvar.
Då konstgräset snart är redo att bytas ut på Gubbängens IP var vårt förslag att ploga det som en nödlösning. Att det sedan skulle slitas skulle därmed inte vara så allvarligt.

/Madeleine

14. Arbiggan - 3 februari 2010

Tycker absolut man ska spola konstgräsplanerna för bandyspel o allmän åkning nu när förutsättningarna är så bra. När fick svenskar för sig den konstiga idén om att spela fotboll året runt ?

15. Henrik - 3 februari 2010

Hej Madeleine,
Senast det var kallt och snö i januari och februari var 2006. Då fanns det i alla fall vinterplaner på grus. Nu 2010 lyckas Tyresö och Huddinge ta bort snö på konstgräs. Sätt prio 1 på Idrottsförvaltningen att Stockholm till kommande vintrar skall lyckas med detta. Det finns full förståelse för att man måste vara ”rädd om” konstgräset och inte köra in med vilka maskiner som helst. Ett förslag: Utbilda och utrusta en Task Force som åker runt i Stockholm och miljövänligt och planvänligt tar bort snön.

16. Niklas - 3 februari 2010

Jag är lagledare för ett herrlag i division 6, och jag kan bekräfta svårigheten att få tider i de fotbollshallar som finns (7-manna i Spånga plus hallen på Bosön, som kostar 1600 kr/timme). Nu efter årsskiftet finns det inte en enda tid om man inte kan spela på dagtid vardagar, vilket självklart inte går för de allra flesta förutom mindre skolbarn.

Jag förstår inte hur du kan mena att fotbollförbundet och klubbarna ska ta på sig ansvaret för att föreningar blir utan tider. Hur ska fotbollförbundet kunna göra nåt när det inte finns anläggningar? För inte kan det väl ligga på deras bord att t.ex. snöröja planer?

Om det nu är så (vilket jag inte håller med om) att det inte är ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att värma upp Stadshagen så är väl plogning av planer det minsta man kan begära. Om vädret är bra och planerna är snöfria är det ju jättebra för alla, då behövs ingen plogning. Men om man sen ser att det är en snörik och kall vinter, då får kommunen se till att plogning utförs. Det känns som en extremt låg kostnad i relation till nyttan.

Slutligen, när det gäller Gubbängen – varför är det bara ett förslag? Det lär ju knappast vara några klubbar som motsätter sig det, och att det skulle vara välkommet behöver man knappast resonera sig fram till … Snart är vintern slut, och då är det ju ingen mening längre.

teodork - 3 februari 2010

Hej Niklas,
vi erbjöd två damlag att ploga Gubbängen åt dem. Men de tyckte att konstgräset var för dåligt för att spela på där.
Det finns två anledningar till att man inte plogar konstgräs på vintern. Den ena är att planen successivt slits ut vid vanlig plogning, vilket minskar livslängden och därmed antalet konstgräsplaner i Stockholm totalt. Den andra anledningen är att idrottsförvaltningens personal har fullt upp med att arbeta med alla de vintersporter som hör säsongen till. Vill man argumentera för fotboll mitt i vintern bör man också berätta vilka idrotter och friluftsaktiviteter som ska stå åt sidan, både av ekonomiska skäl och av personalskäl. Resurserna är ändliga.

/Teodor

17. andreas bredow - 3 februari 2010

Som kultur- och idrottsborgarråd borde du väl värna om idrotten, har aldrig hört något så här korkat i hela mitt liv. Grattis till veckans dumstrut.. borde skriva något konstruktivt men orkar inte..

sätt på elen!!

18. Mike - 3 februari 2010

Nu pratar du om EN arena. En miljardarena som INGET av de allsvenska lagen ens vill ha. Är inte det om något slöseri med pengar? Vad är 700 000 jämfört med en miljardarena för ett superettanlag?

Sedan kan man inte ta det onda med det goda, spelare kan inte bara sluta spela i 3 månader för att det är kallt. Ska vi stänga av skolor också för att det kostar att värma upp? Vad kostar det att värma stadshuset denna extremkalla vinter?

Det är 2010 nu, det finns ingen opinion för att inte kunna spela fotboll året runt, även om du verkar tro det. Det är ingen som går på att du arbetar för miljön när du bara vill spara pengar. Om du nu vill arbeta för miljön får ni väl bygga klimatsmarta hallar med luftväxlare och dylikt. Långsiktiga lösningar snarare än retorik tack.

19. Fredrik Olsson - 3 februari 2010

Madeleine,

Jag uppskattar att ditt svar handlar om det väsentliga i debatten, vilket är behovet av planer. Och med med planer menar jag planer som kan spelas hela året för ungdomar är lika beroende av träning under mörka vintermånader såsom sommarhalvåret.

Man kan ju alltid resonera att de då kan spela andra sporter men det är ju inte ett beslut som du som skall politiker skall ta. Om det är så att svenska ungdomar föredrar fotboll även på vinterhalvåret är det väl ditt uppdrag att se till att de kan göra det?

I stockholm finns det 60 000 cirka fotbollspelare. Att tro att de kan samsas på 2 hallar varav en är för dyr för ungdomslag(Bosön) samt 2 stycken uppvärmda kontsgräsplaner(med företräde för lag från Solna/Haninge) är fruktansvärt naivt. För mig blir det nästan som ett hån när du föreslår som enda extra åtgärd att skotta Gubbängen. Jag skulle i bästa fall kunna vänta mig en tid där varann vecka.

Snälla, gör en kalkyl på situationen inom Stockholmsfotbollen så inser du förhoppningsvis också att något behöver göras gällande fotbollshallar i den här staden.

20. Fredrik - 3 februari 2010

Kort fråga bara:

Vill du vara snäll och precisera lite vad du menar med ”slukar ett halvt kärnkraftverk”?

Jag hänger inte riktigt med där.

Är det ett halvt verks kapacitet i månaden då? Eller om året? Och hur stort är i så fall verket i fråga? Eller…ja…

Jag är lite förvirrad.

Hade varit toppen med lite klarhet där.

Erik - 3 februari 2010

Siffrorna presenterades på en konferens om ishallar som hölls i Globen för ett drygt år sedan. Det ska dock vara 0,5 procent av energin från svenska kärnkraftsverk. Jag ska undersöka om vi kan hitta källan.

Erik Jennische
Kultur- och idrottsroteln.

21. Niklas - 3 februari 2010

Okej, tack för snabbt svar, Teodor!

Sen undrar jag lite vad som menas med ”Endast uppvärmingen av landets hockeyarenor slukar ett halvt kärnkraftverk fick jag lära mig för ett tag sedan!”

Även om man bara pratar om en halv reaktor skulle det bli flera miljarder i kostnad (om man räknar på att priset på en kilowattimme ligger på en krona) och det känns ju inte troligt.

Utveckla gärna detta.

22. Mange - 3 februari 2010

Avgå gärna Madeleine så inte Alliansen tappar för många röster pga dessa urbota korkade utspel från dig, sätt någon på din post som värnar om idrotten i första hand, leka miljöfascist kan man syssla med på andra poster.

23. Arbiggan - 3 februari 2010

Självklar går man som fotbollspelare över till bandy när det bli rejäl vinter. För övrigt kan man här se ett annat effektivt sätt att spara energi:http://www.youtube.com/watch?v=dNNgq2iQR3o
Bandy är dessutom en utmärkt sport för fotbollsspelare att variera sig med, mjukar upp den ofta alltför stela och ograciösa fotbollskroppen !

24. Jocke - 3 februari 2010

Jag kan bara hålla med ALLA ANDRA – Alla är verkligen emot detta dumma påhitt ni ”politiker” kommer med. Kan du inte bara INSE att du har gjort fel Madelene?? du är fan den enda som vill detta, Alla är emot och då ska fan majoriteten avgöra! alltså skrota hela din korkade ide för att vinna röster..
Jag märker att du inte kan något om fotboll(sport) alls så jag ska ge dig lite fakta:
Fotboll är en sport som många har som ett Jobb precis som ditt.. Ska du då inte låta dem sköta sitt jobb för att miljön tar skada? Stäng av hela Folkpartiets datorer osv under en längre tid för att spara på Energi isåfall, och det vill du antagligen inte så om det är något jag hatar är när dessa låtsas politiker som du Madelene kommer med så jäkla dumma ideer, Att ni ens får lön för ert arbete är absurt.. Hela Sverige skrattar åt detta skämtet kan jag lova, hoppas du tar ditt lilla sunda förnut och gör som VI svenska medborgarna vill. alltså det rätta! Majoriteten avgör.

25. Peter - 3 februari 2010

Bra där Madeleine, du kan slösa ett antal hundra miljoner på en arena som ingen vill ha men 700 000 vill du inte ”slösa” bort.

Härlig logik!

26. Daniel - 3 februari 2010

Du/ni (framförallt du) har tappat min röst på grund av det här.

Fortsatt trevlig dag!

27. Kenta - 3 februari 2010

Om det funnits någta fullstora ouppvärmda fotbollshallar hade problemet inte funnits. Sedan förstår jag inte att fjärrvärmeverkens returvattenrör kan göra en slinga under Stadshagen och kanalplan, på så vis har man ”gratis” uppvärmning av dessa planer under hela eldningssäsongen och påverkar inte miljön nämvärt, vattne kanske förlorar en halv grad eller så under sin resa under fotbollsplanerna.

28. mig - 3 februari 2010

Vad har bandyplanerna med saken att göra? Ska ni sluta frysa dem också och ta död på bandyn i Stockholm en gång för alla? Räcker det inte med att vägra satsa på en bandyhall, ska ni sluta spola upp bandyplanerna nu också?

En bandyplan är bara i bruk från november till februari och så länge det är minusgrader ute så drar den ingen energi överhuvudtaget, hur hade ni tänkt spara in pengar på dem? Det är ju då bandysäsongen håller på, om ni försöker spara pengar på att inte frysa upp bandyplaner så kör ni iväg bandyklubbarna och bandyungdomarna. Så enkelt är det.

Ge fasen i att bygga nya fotbollsarenor för mångmiljardbelopp istället och satsa pengarna på att göra konstgräsplanerna och bandyplanerna mer energieffektiva istället.

29. Thomas - 3 februari 2010

Madeleine, jag tror du förstår att det har börjat röra på sig bland Stockholms fotbollsklubbar. Det här är ingen nyhet hur stockholmspolitkerna behandlar idrotten i staden. Det som förändrats är att alla ideella ledare nu pratar öppet med varandra om det när de träffas på cupter etc.
Problemet är gigantiskt, och du fortsätter att blunda för det trots att du faktiskt uppbär lön för att föra stockholmsidrottens röst i stadshuset.
Med de nya medier som finns att tillgå så skapas nu grupper på Facebook, grupperna växer stadigt och den politiska gruppering som snabbt förstår var det här kan ta vägen bör agera direkt.
Idrotten är ideell verksamhet, det som Stockholmsidrotten vill ha tillbaka av politiken är förståelse och möjligheter att bedriva verksamhet utan att behöva betala stora pengar. Investera nu Madeleine!

Teodor> Ditt resonemang att det inte finns vaktmästare så det räcker.. då får vi anställa, men framför allt ska vi nog arbetsoptimera deras dagar då det går att få ut mer av det personalgruppen.

Lycka till Madeleine, snart är det val.

30. Kenta - 3 februari 2010

Vad kostar det att värma upp Norrmalmstorg och de övriga gatorna i City? Vad kostar det att julskylta i Stockholm? Hur påverkar det miljön att värma och lysa upp för bekvämlighet och nöjes skull

31. Hammarby behöver hjälp! - 3 februari 2010

Vill du hjälpa Bajens ungdomsfotboll? Skotta snö på söndag 7/2!

Flera av Hammarbys ungdomslag tränar på Hammarbyhöjdens IP. Konstgräset har ingen planvärme och Stockholm stad skottar inte planen. Så i helgen tog ungdomsspelare, ledare och föräldrar saken i egna händer och samlades för att med handkraft få snön bort från planen. Om inte snötäcket försvinner kommer det nämligen ta flera veckor innan planen blir spelbar när väl temperaturen stiger över nollstrecket.

En del av planen blev snöfri, men inte hela. Därför kommer en nu insats att genomföras på söndag. Och då är alla välkomna att hjälpa till. Har du tid och lust att göra en insats för Hammarbys ungdomar är du hjärtligt välkommen till Hammarbyhöjdens IP nu på söndag med spade, skyffel, snöbjörn eller vilket snöröjarredskap du nu har att tillgå.

Från klockan 10 är Hammarbys sportchef på ungdomssidan Thom Åhlund på plats och börjar skotta. Du är som sagt mer än välkommen att ge en hjälpande hand.

32. pelle - 3 februari 2010

Stockholm Stad är Sveriges mest idrottsfientliga kommun. Hänvisar man till att de få konstgräsplaner som finns istället för inomhushallar som vore ett rimligt alternativ med tanke på Stockholms storlek, så bör man också se till så att dessa är möjliga att använda. Skäms !!

33. DG - 3 februari 2010

Det här är nog det mest korkade jag läst på länge. Usch.

34. Erik - 3 februari 2010

Siffrorna om ishockeyhallarnas energiförbrukning i artikeln har korrigerats. Tack för påpekandet.
Erik

35. Lasse - 3 februari 2010

Jag förväntar mig att Alliansen genast slutar elda för kråkorna och stänger av uppvärmningen av Stadshuset.
För miljöns skull.
Stäng även av all uppvärmning i alla stadsdelsnämnder.

Personalen kommer tvingas klä sig bättre, de kommer tvingas röra på sig under hela arbetstiden, vilkety förutom miljövinsten även kommer göra dem friskare. De kommer leva ett sundare liv.

Ställ ut några tomma oljetunnor på gården och låt personalen elda upp gamla promemorior i dem. De kan värma sig och det ser ju så mysigt ut.

36. Erik - 3 februari 2010

En fråga till församlingen: 700 000 kr är mycket pengar i idrottsbudgeten. Nedan kommer några jämförelser, och min fråga är om det verkligen är rimligt att lägga så mycket pengar på att värma en bollplan?

700 000 kr kan jämföras med uppvärmningskostnaderna för sim-och idrottshallarna i Västertorp, Åkeshov och Högdalen som kostade 250.000:- per anläggning, tillsammans 750.000:- under samma månad.

Om vi jämför med vad stadens bandybanor kostade under november månad, som var varm och därmed kostsam för isanläggningarna, så kostade dessa tillsammans 820.000:- med fördelningen Gubbängen 270.000:-, Zinkensdamm 250.000:- och Spånga 300.000:-

Är det verkligen rimligt att lägga så mycket pengar på att värma Stadshagens IP så att ett elitlag kan träna där?

Erik
Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus.

37. Martin - 3 februari 2010

Madeleine, jag förstår att det ligger i en politikers natur att frångå själva sakfrågan för att istället försöka få in diskussionen på ett annat ämne. I ditt fall gällde först saken att du kallade stans ungdomar för ”kråkor” och inte ville lägga ner 700.000 kronor på att värma upp en plan så att flertalet barn, ungdomar och elitlag kunde få ett par träningspass i januari.

Att sen försöka kringgå sakfrågan och prata om en hall som INGEN aktiv inom Stockholmsfotbollen (och kringkommunerna) ens är intresserad av…

Hur svårt kan det vara för politiker i Sverige att inse att vi _inte_ är USA. Således letar inte vi medborgare svagheter hos politiker vid varje snedsteg.
Något som skulle vara otroligt upplyftande är om en svensk politiker faktiskt kunde ta av sig hatten och säga ”Ledsen, jag gjorde en blunder. Jag måste haft en dålig dag eller något”. Detta skulle i USA vara en politisk dödsstöt och självmord, medans i Sverige skulle det snarare anses som ett moget och naturligt beteende och istället höja förtroendet från oss dödliga.

Istället för att påstå att oppositionen röstfiskar, så medge istället att ”OK. 1-0 till oppositionen. Jag hade fel, jag ber om ursäkt” och satsa istället på att lösa problemet så det blir 1-1!

För du kommer inte ifrån, hur mycket du än vill det, att du gjort bort dig. Rejält!

38. Martin - 3 februari 2010

Erik. Du missar poängen. Men ett enkelt svar är JA!

Dessutom är det knapapst bara elitlag som vill träna där, utan även barn och ungdomar. Dvs vår framtid

39. Kenta - 3 februari 2010

Vad kostar promenastråken i City att värma upp?

40. Fredrik Olsson - 3 februari 2010

Erik, problemet är så sjukt mycket större än uppvärmningen på Stadshagen. Jag är oerhört stolt över idrottsrörelsen som visar upp en väldigt enad front i denna blogg. Det vi behöver i denna stad är fler fotbollshallar och fler konstgräsplaner. Vår ungdomar behöver möjlighet till träning året om. Prioriteringar inom idrottens budget har varit fullständigt åt h-e de senaste åren vilket kommer drabba både topp(på sikt) och bredd(varje dag.).

Tänk på det när vi ser Hammarby springa ut inför 5000 på ”Stockholmsarenan”.

41. Oskar K - 3 februari 2010

KLÅPARE!

42. Roland - 3 februari 2010

Facebookgruppen heter ”Vi som vill kunna träna/spela fotboll fast det snöar i Stockholm”. Vi driver frågan opolitiskt för HELA fotbollen inom Stockholms stad (och helt oberoende utav klubbtillhörighet eller om man är en bredd eller en elitförening). Gå med i gruppen och bjud in andra.

43. Socialliberal - 3 februari 2010

Madeleine. Sakfrågan å sido kanske du ska fundera på vad du vill föra fram för budskap.

Ditt val av aftonpresstinkande rubrik säger egentligen allt. Din syn på motståndares åsikter är att de röstfiskar medan dina åsikter är förnuftets röst. Det osar fundamentalism och oförmåga att vilja förstå andras åsikter lång väg.

Vi, folket, har gjort vår röst hörd och i och med det har du hamnat på den position du är. Men du misshandlar vårt förtroende genom att föra din barnsliga partipolitik.

Madeleine, du är värd en stor dos förakt. Du är en skamfläck på vår demokrati.

44. Tom Flumé - 3 februari 2010

Madeleine, att gömma sig bakom den heliga miljöståndpunkten är ett skämt. Har du tänkt på vilken elförbrukning som går åt till att transportera alla dessa människor (mestadels ungdomar) till våra förorter och kranskommuner? Tänk dig den elförbrukningen!
Eller alla som istället för att vara ute och motionera istället sitter hemma (som mig själv i detta fallet!) framför datorn och förbrukar energi!

Kom igen nu, släpp sargen. Jag hoppas att du verkligen LÄSER alla dessa inlägg och förstår allvaret ett sådant horribelt beslut har för påverkan på stadsborna.

GÖR OM – GÖR RÄTT!

45. Tom - 3 februari 2010

ERIK > Ditt resonemang spricker. Du skriver: ”Är det verkligen rimligt att lägga så mycket pengar på att värma Stadshagens IP så att ett elitlag kan träna där?”

Som du kanske märker så är det inte ETT (1) ELITlag som tränar på Stadshagen!!! Om du läst retorik borde du veta att det är läge att hålla sig jävligt lågt just nu. Det är ingen munter stämning ute i klubbarna.

Att fullständigt KÖRA ÖVER idrottsklubbar år efter år har vi klubbar vant oss med. StFF är ett skämt. Idrottsförvaltningen är en katastrof. Vi har accepterat att situationen inte kommer bli bättre. Men nu när den blir SÄMRE så tar det hus i helvete!

De som spelar på Stadshagen är upp emot 20 lag i veckan. Framförallt breddidrott!

Jag kan utgå ifrån vår egen klubb. Vi ska spela match den 13 feb på Stadshagen. Det kommer ju aldrig gå! StFF har ingen plan att tilldela oss dessutom. Så nu ligger ansvaret på OSS som klubb att efter bästa förmåga på tag på en plan att spela på.

Vi blev erbjudna Bosön. Den kostar 1600kr/timme. Tiden vi erbjöds var fredag kl.15:00. Vem kan spela fotboll kl.15:00 på en fredag???
Var snäll och svara på det Madelaine och Erik?!

Det tragiska är att ni inte förstår hur stort behovet är ute bland klubbarna.
Det tragiska är att ni inte heller vill försöka förstå.

Stockholm idrottsklubbar har haft det förjävligt i många mååånga år. Snälla gör det inte värre.

Jag ber er, snälla!

Gör det inte värre!

SNÄLLA!!!

46. J. - 3 februari 2010

bygga konstgräsplaner med värmeslingor o ändå inte använda dom. värmeslingorna är ju till för att spela just på vintern!!! varför lägga ner extra miljoner på att lägga in värmeslingor då!? se det som att köpa en bil på avbetalning o sen inte använda den. om man investerar i något skall de ju användas för annars går man ju i praktiken back eftersom man kastar pengar i sjön!

47. Magistern - 3 februari 2010

Har Madeleine börjat svara nu?
Det finns mängder med obesvarade frågor på Aspuddsbad-tråden.

48. Mattias - 3 februari 2010

Djurgården tränar på Lidingö och spelar träningsmatcher i Solna. Hammarby tränar i Hanninge. Pinsamt att Sveriges största kommun inte har en enda anläggning för att bedriva träning inför Allsvenksans start i mars. Utan snålskjutsen och utnyttjandet av småkommunerna runt huvudstaden hade stockholm inte haft nåt elitlag kvar. Ungdoms- och damfotbollen har det givetvis ännu värre..

Stockholm, Sveriges mest idrottsfientliga kommun?

49. Peter - 3 februari 2010

Shit Erik du har verkligen noll koll, nu är det inte bara tänkt för ett elitlag som ska kunna träna och spela träningsmatcher där utan ett hundratal ungdomar.

50. Stefan Lind - 3 februari 2010

Trodde du på fullt allvar att endast uppvärmingen av landets hockeyarenor slukar ett halvt kärnkraftverk??? Du kan ju inte vara riktigt klok, ser att du korrigerat men bara tanken på att det ett litet tag trodde på det du skrev är skrämmande.

Att fotbollsklubbar kan träna i Stockholm spela på vintern är mer miljövänligt än att de flyger utomlands i jakt på en duglig fotbollsplan….

51. Kapten Paddock - 3 februari 2010

Madde: Ett halvt kärnkraftverk? Och så rörde det sig om en halv procent??? Det är inte första gången du överdriver siffror på det här sättet, tur att bloggen inte diarieförs.

Erik: Det är väl inte så att du ska behöva jämföra kostnader med andra verksamheter på det här sättet. Det verkar ju bara som du är ute efter att omyndigförklara de som kritiserar beslutet. Jämför med Stockholmsarenan istället… nä, just det, det skulle ju inte funka…

52. Coach - 4 februari 2010

Madeleine – stort att du tar ansvar och åtminstone svarar i stora drag.

Det jag undrar är vad du vet om hur många lag som drabbas av detta.

Du skriver:

”De flesta lag har fått träningstider i inomhushallar runt om i och utanför staden men några har blivit utan. Det är naturligtvis beklagligt att planeringen fallerat – här har nog Stockholms fotbollförbundet, klubbarna och staden ett gemensamt ansvar.”

Vad menar du med ”några har blivit utan”? Hur många är ”några” i din bok?

Vad menar du med att klubbarna ska ha ett ansvar? Det finns klubbar som klämmer in tre lag på en och samma tid för att ha råd och för att bereda sina lag träningsmöjlighet.

Vidare får du det att låta som en prestation att planerna var spelbara förra året när vädret var mildare?

Erik – det finns fler planer med elvärmning som inte är påslagen. Dessutom – kan elitlag träna på Stadshagen så innebär det att det frigör andra ytor, det är väl inte svårt att förstå? Att du decimerar barnens fritidsintresse till ekonomiska siffror är cyniskt och jag hoppas ni får de röster ni förtjänar.

Avslutningsvis så skriver jag detta med barnens bästa för ögonen, inte att ”det krävs” för att Stockholm ska kunna konkurrera med den övriga fotbollseliten.

53. Kenta - 4 februari 2010

Ser på TV att en hiss för 79 miljoner byggs på Globen, vilket motsvarar att man värmer upp Stadshagen i 112 år om alla vintrar är lika hårda som denna vinter. Politikerna prioriterar och väljarna noterar.

O:A - 4 februari 2010

Madeleine, kan du svara på om ni ska sätta på värmen ute på Grimsta,nu när dom får uppvärmt konstgräs,eller blir det för dyrt där också. Svårt att förstå ditt fina tal om hur mycket mer man kan utnyttja planen, för ungdomar och lag från andra delar av Stockholm.

Roland - 4 februari 2010

O:A – värmen är påslagen på Grimsta redan nu fast planen inte är klar (?!!?) Varför det är så har jag inte lyckats hitta ngt. bra/trovärdigt svar på 😦

54. Fredrik Olsson - 4 februari 2010

Skulle vi få be om ett svar nu. Hur kommer det sig att breddfotbollen i Stockholm blivit så bortprioriterad de senaste åren? Det är 60 000 spelare plus ledare, föräldrar och supporters som vill veta.

55. Fotbollstränare ungdomslag - 4 februari 2010

Hej Madeleine
Det var länge sedan jag läste någonting så urbota korkat som ditt inlägg här ovan. Det är så dumt att det inte är värt att kommentera. Om du kan sitta kvar som som idrottsborgarråd efter det här är det skandal. Jag ska inte hota med att Folkpartiet förlorar min röst i kommande val, den förlorade ni genom att du satte dig bakom tangentbordet.

56. Calle - 4 februari 2010

Kan inte säga att det här gav pluspoäng till Folkpartiet…

57. magnus - 4 februari 2010

Detta är så korkat att man undrar hur det står till i Folkpartiet? är Söstedt idrotthatare? Jag kan upplysa henne om att det har varit en så kall vinter så att Zinkensdamms IP har inte ens haft aggregaten på. Där har du besparingen Sjöstedt. Att Hammarby och andra söker sig till andra kommuner tyder bara på Stockholm är Sveriges idrottsfienliga kommun. Tur att Torvalla är uppvärmd i alla fall.

58. Thomas - 4 februari 2010

Hejsan Madeleine.

Vi är många nu som ställt frågor till dig, det hör till hövligheten att man besvarar frågorna då man är folkvald.

Madeleine, stockholms politiker har misshandlat idrottsklubbarna länge nog nu. När kranskommunerna hela tiden lyckas med att våra de ideella krafter som driver klubbarna och stöttar dem i deras verksamhet, så överger ni klubbarna.

Det blev den stora snömängden som gjorde att ”bägaren rann över” för idrottsfolket i stockholm, men jag är övertygad om att hade det varit en mild vinter så hade det knakat ändå. Det är valår och det är dags att ta denna stora rörelse på allvar! Det är vi föräldrar som ställer upp som ledare för våra barn, och är det något vi är måna om så är det just våra barn. Börja svara på frågorna nu!!

59. Jerka - 4 februari 2010

Antingen accepterar vi att vi lever i ett kallt land och lägger ner all fotboll på vintern – eller så accepterar vi att vi lever i ett kallt land och värmer upp planerna på vintern.

Jämför med pendeltågskaoset. Är det okej att det blir jätteförseningar varenda vinter på grund av snö? Nej, det är det inte. Det finns ingen naturlag som säger att tåg inte funkar på vintern. Det är en teknisk fråga och den går att lösa.

Samma sak med konstgräsplanerna. Det är en ekonomisk fråga och den går att lösa. Det handlar helt enkelt om vad vi vill ha och vad vi är beredda att betala för det. Det finns många saker i Sverige som är dyrt – snöröjning, uppvärmning, underhåll av elledningar, dragning av telefonkablar till glesbygden osv – men vi gör det lik förbannat, för vi kräver att vägarna ska vara framkomliga, att man inte ska behöva frysa inomhus, att elen ska fungera och att alla ska kunna ha en telefon. Om det inte går att göra billigt och miljövänligt får det göras dyrt och smutsigt, men det måste göras ändå.

För övrigt har minskad användning av elenergi i Sverige mycket liten inverkan på klimatet eftersom den till stor del kommer från kärnkraft och vattenkraft som inte bidrar till växthuseffekten.

teodork - 5 februari 2010

Hej Jerka!
Du har helt rätt i dit resonemang vad gäller att allt är möjligt om än till en kostnad. I det här fallet 700 000 per månad. Om man ser till den bugdget idrottsnämnden har att följa (som beslutats i Kommunfullmäktige) så skulle en sådan driftkostnad kräva stora resurser från andra delar av nämndens verksamhet. Två månaders drift motsvarar en ny konstgräsplan i Stockholm. Jag tycker som sagt att du har helt rätt i ditt resonemang men för ärlighetens skull får du inte glömma att argumentera för varför en uppvärmd plan i fyra månader är bättre än två nya konstgräsplaner året runt (utom när det är snökaos dvs).

/Teodor

Martin - 6 februari 2010

Kort svar igen är att en uppvärmd plan i fyra månader ger utrymme för ett 30-tal barn och ungdomslag, samt även några elitlag, att kunna träna ett par gånger i veckan.

Två nya konstgräsplaner ”året runt” (syftningsfel?) som inte är uppvärmda genererar således 0kr i intäkt och endast massa utgifter.

Återigen, politiker har otroligt svårt att tänka ”outside the box” trots att de faktiskt får anses ha viss form av intelligens.

Det handlar inte om vad som kunde/kan göras med de 700.000 kronorna. Det handlar om vad de innebär i slutänden. I det här fallet bidrar det till Stockholms ytterligare fall på listan över idrottsfientliga kommuner.

Stockholm behöver inte flera nya överdimensionerade arenor. Stockholm behöver politiker som inser att idrotten inte lägger sina grundstenar i elitidrotten, utan hos barn och ungdomar!

60. Tom - 5 februari 2010

Teodor,

Nu påstår ni att ”spar vi på energiförbrukningen på Stadshagen så kommer det byggas fler konstgräsplaner i Stockholm”. Jag skulle vilja att du redogör för vilka konstgräsplaner det byggts de senaste fyra åren i Stockholm! Och då menar jag inte grusplaner ni lagt om underlaget på. Utan NYA planer. Det vore väldigt intressant, nu när du skriver att det är just det ni spar pengarna till!

Tack på förhand!

teodork - 5 februari 2010

Hej Tom!

Sedan 2006 har det byggts 32 nya konstgräsplaner i Stockholm. Hur många av dessa som är helt nya och hur många som är omlagda kan jag inte svara på på rak arm. Idrottsnämnden har mark tilldelad från staden och den marken benämns idrottsmark, och det är bara på sån mark vi får bygga på. Alltså kan inte idrottsnämnden själv välja var man vill bygga nya planer. Senaste åren har vi dock försökt bygga helt nya planer på skolgårdar och liknande i samarbete med utbildningsnämnden, där finns det många gånger outnyttjad mark även i innerstaden. Dock är nyttjandegraden av konstgräsplaner väldigt mycket högre än grusplaner, så spelad fotbollstid inom staden har ökat radikalt även om alla planer inte är nya, utan bara fått ny beläggning.

/Teodor

61. Micke - 5 februari 2010

Håller för en gångs skull med dig Madeleine. På vintern åker man skidor och spelar hockey och på vår och sommar spelar man fotboll.
De 700 000 kr man sparat kan man lägga på ett nytt aspuddsbad:).

62. Fredrik Olsson - 5 februari 2010

Hej,

Du måste ju lägga till förlorade intäkter i din kalkyl.

Att hyra ut Stadshagen inbringar med en grov kalkyl cirka 250 tkr. Då är den rena kostnaden för uthyrning 500 tkr och faktumet är ju då att januari varit den överlägset kallaste månaden i modern svensk historia. Om ni nu vill lägga korten på bordet får du gärna visa hur er kalkyl ser ut en vanlig vintermånad.

teodork - 5 februari 2010

Hej Fredrik!
Enligt idrottsförvaltningens beräkning drar planen in 149 000 en fullbokad månad. I de 700 000 är varken personal eller andra driftskostnader inräknade utöver värmen (inte elen till strålkastarna exempelvis). Det är dock inte bara kostnaden som är argumentet, utan även nämndens energibesparingskrav på 15% detta år. Det kan man tycka vad man vill om men faktum kvarstår. Att isanläggningarna sparat energi då det varit kallt täcker tyvärr inte upp hela de 15%. Därtill drar stora bassänger och utrymmen som Eriksdalsbadet extra mycket energi när det är så kallt ute.

/Teodor

63. Himself - 5 februari 2010

”Därtill drar stora bassänger och utrymmen som Eriksdalsbadet extra mycket energi när det är så kallt ute.”

Badar? Det gör man väl på sommaren?

64. Henrik - 5 februari 2010

Hej Teodor,
Varför kan inte konsträsgräsplaner, en, flera eller alla, snöröjas i Stockholm? Har det med garantifrågor, personalfrågor, kostnader eller annat att göra?
Tidigare år har ju ett antal vinterplaner med grus som underlag underhållits för drift januari-mars.

65. Thomas - 6 februari 2010

Madeleine, en sak kan man inte beskylla dig för iallafall… och det är röstfiske.

Har du överhuvudtaget tänkt svara på frågorna, eller har du stoppat ner huvudet i sanden och hoppas på ”att alla dumma människor ska sluta ställa frågor”?

66. Johnny - 6 februari 2010

Jag förstår inte vad problemet är. Det handlar inte om lång tid, det är två månader tills allsvenska och damallsvenska startar. TVÅ! Lös uppgiften! Värm upp eller börja snörröja!!!

Sluta ”skyll” på miljöarbetet. Politik är att välja. Fixa så att stadens ungdomar och stadens damelit kan göra sitt jobb istället för att fortsätta sänka skatterna. Det är fullständig galenskap att från politiskt håll hindra stadens fotbollselit från att prestera bra.

67. Fredrik - 7 februari 2010

Alltså, om jag har förstått korrigeringen i ovanstående blogginlägg rätt så läste du, Madeleine Sjöstedt, siffran ”0,5%” i en rapport och trodde att det var ”hälften”?

Detta i samma andetag som du vill att medborgarna ska ha förståelse för dina matematiska exempel om miljöpåverkan och samhällskostnader?

Jag tillhör normalt sett verkligen inte oppositionen i den här stan, Madeleine. Men det här är ditt arbete. I det ingår att göra en rimlig nivå av research innan man uttalar sig offentligt. Du har ganska bra betalt för det. För att inte nämna ett demokratiskt ansvar som folkvald politiker.

Så släpp sargen och kom in i matchen nu.

68. Joel - 8 februari 2010

Tänk om stockholms kommun kunde agera lika vänligt som övriga landets kommuner. Där får idrottslagen den bästa möjliga marken för att få bygga sina egna arenor med lånade pengar från kommunerna. Detta därför att dessa kommuner är vänligt inställda till idrott och gemenskap.
Här blir supportrar och utövare bespottade på. Vad beror det på? Varför all fientlighet?

69. Claes - 9 februari 2010

Om ni sparar 700.000 borde det räcka till att köpa snöborstar/plogar som kostar ca 25.000 SEK till ett antal konstgräsplaner i sthlm. Ni slipper uppvärmningskostnaden och barnen kan träna fotboll även på vintern . Det konstiga är att detta fungerar i andra kommuner i vår närhet. Istället måste klubbarna likt Hammarby dra ut alla barn och skotta bort snön är inte det lite märkligt ?

Var finns det pragmatiska synsättet Madelene ? , hur insatt är du i barn och ungdomsidrott och deras utmaningar men samtidigt deras förtjänster mot resten av samhället ?

70. Time 4 Change - 10 februari 2010

Nu borde det ändå vara uppenbart att de beslut ni tagit och tyckt verkat bra i teorion inte blev lyckade i praktiken. Alls! Utan tvärtom en regelrätt katastrof för både ungdomslag och elit inom Stockholmsfotbollen. Det går faktiskt att lyssna och ändra sig.

71. Tom - 11 februari 2010

Hammarby Damfotboll och Djurgården Damfotboll har ledsnat rejält. Läs deras öppna brev här:

http://www.hammarbydamfotboll.se/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=934&Itemid=1

72. teodork - 11 februari 2010

Nu har vi samlat några av svaren i ett nytt blogginlägg för dig som är intresserad. Du hittar det här https://madeleinesjostedt.wordpress.com/2010/02/11/fotbollsdamerna-vill-ha-snofritt-stockholm-men-det-ar-det-inte/

/Teodor

73. Björne - 13 februari 2010

Madeleine, om du först gör ett uttalande där du erkänner att du gjort en felbedömning. Sedan ser du till att samtliga konstgräsplaner snöröjs/värms upp/byggs in.

Tänk då kanske ni inte åker ut från stadshuset…

74. Petet - 15 februari 2010

Men var är miljö vännerna när man i veckan sätter på värmen på Stockholms stadion och söderstadion?

75. "Allsvenskan utan publik" - 15 februari 2010

Helt rätt!!
Stäng planerna även på sommaren så att ungdomarna kan riva stan istället såväl sommar som vinter. När ska man uppmuntra aktivitet?

Har man valt fel idrott så har man!!!!
Ska idrottsutövare gå i ide??
När man börjar räkna ungdomars aktivitet i procent, så känns det en smula oroande redan där!
Undrar varför vi inte tar några OS medaljer????

76. Johan - 16 april 2010

Att människor som du kan bli högt uppsatta politiker säger mycket om våra barns framtid. Man blir ju mörkrädd!

77. Micke - 16 april 2010

Hur ska man kunna ta dig på allvar när du är så dum att du ens kan tro på att landets hockeyarenor slukar ett halvt kärnkraftverk?

78. Abe - 16 april 2010

Madeleine Sjöstedt är resultatet av för låg syretillförsel vid födsel. Känns som att någon inte läste på naturkunskapen i skolan när man tror att Sveriges hockeyhallar slukar upp ETT HALVT KÄRNKRAFTVERK. Seriöst, vad fan har du i skallen människa?

79. stefan nilsson - 16 april 2010

Det är tur att du inte sitter kvar efter nästa val… Idrottsmördare!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: