jump to navigation

Är stämningar den nya affärsidén? 22 september 2009

Posted by Madeleine Sjöstedt in Internet och kulturen.
Tags: ,
trackback

Sedan i våras har Universal och flera andra musikbolag försökt sätta stopp för Stadsteaterns succéföreställning De tre musketörerna. Redan i april hotade de med stämning om teatern fortsatte spela uppsättningen, och i augusti gjorde de det igen.

Jag befarar att detta är en del av en ny affärsidé för de stora musikbolagen. Genom att ifrågasätta det existerande avtalet som finns mellan Stim och Svensk scenkonst, och hota med att stämma teatrar, hoppas de vinna intäkter de inte annars har rätt till. Det kan få allvarliga konsekvenser för upphovsmännen, som har rätt att få betalt, och för teatrarna, som vill sprida musik och naturligtvis ska betala för sig. Jag skriver om detta i en artikel i Svenska dagbladet idag.

Artikeln grundar sig på ett brev från Svenska musikförläggareföreningen, och två brev från Universal.

Madeleine

Breven finns här:

Brev från SMFF s 1Brev från SMFF s 2

Brev från SMFF i pdf

Brev från Martin Ingeström

Brev från Universal

Är stämningar musikförlagens nya affärsidé?

– Svd Brännpunkt 22/9 2009

Kan det vara så att hot och stämningar är musikförlagens nya affärsidé när skivförsäljningen har gått ned? Den frågan ställer sig kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) efter den strid som blossat upp efter att en föreställning på Stockholms stadsteater stoppats av upphovsrättsskäl.

En strid har blåst upp kring upphovsrätten. Stockholms stadsteater står i fokus då en föreställning stoppats och en spelar under hot från musikförlagen. Fokus riktas mot upphovsrätten. Håller upphovsrättsinnehavarna på att skjuta fram sina positioner? I så fall kan det få allvarliga konsekvenser för upphovsmännen, som har rätt att få betalt, och för teatrarna, som vill sprida musik och naturligtvis ska betala för sig.

Svenska musikförläggarföreningen (SMFF) skriver i ett brev till mig att jag sprider ”felaktig information” när jag menar att musikförlagen inte respekterar Stim-avtalet, och att jag ”ensidigt pekar finger” (osäkert dock på vad) i diskussionen om Stadsteaterns uppsättning De tre musketörerna. Brevet är precis som hela musikindustrins process mot Stadsteatern denna sommar ett hot mot den fria kulturen i Stockholm.

Men om det inte vore för att de själva har skickat brevet till Svenska dagbladet för publicering (svd 15/9) hade jag skickat detta svar till dem direkt.

Musikförläggarnas brev beskriver musikförlagens ”viktiga roll som länk mellan teatrar och upphovsmän”, och förklarar att ”förlagen ändå med alla till buds stående medel försökt att under sommaren och början av hösten hitta lösningar inom ramen för de avtal som förlagen har med sina upphovsmän.” (Brevet finns på min blogg, madeleinesjostedt.wordpress.com)

Som politiskt ansvarig för Stockholms stadsteater, stöder jag mig på den tolkning av Stim-avtalet som teatrarnas samarbetsorganisation Svensk scenkonst gör. Det förhållandet att STIM har uttryckt att användandet av musiken enligt deras åsikt skulle falla utanför avtalet kan inte anses vara av avgörande betydelse. STIM kan vare sig ensidigt tolka avtalet eller ändra villkoren däri utan föregående förhandlingar med avtalsparten Svensk Scenkonst. Om SMFF inte delar Svensk scenkonsts tolkning bör oenigheten inte lösas av mig utan av parterna.

Men det är inte vad diskussionen handlar om, utan hur musikförlagen beter sig gentemot teatrar som vill använda musik i sina uppsättningar, deras ”viktiga roll”.

De tre musketörerna blev snabbt efter premiären i våras en stor succé, och har spelat för fulla hus sedan dess. Under våren skickade Universal Music Publishing AB ett brev till Stadsteatern där man hävdade att musiken i pjäsen utgjorde nyttjande av så kallade ”stora rättigheter”.

Trots att Stadsteatern då ansåg, och alltjämt anser, att användandet av musiken i De tre musketörerna omfattas av STIM-avtalet tecknade Stadsteatern och Universal ett förlikningsavtal i syfte att upprätthålla goda relationer och undvika en rättstvist.

Under våren och sommaren har Stadsteatern vidare gjort stora ansträngningar att komma överens med musikförlagen om ytterligare ersättning till upphovsmännen. Denna ansträngning har nonchalerats av flertalet förlag, trots att, som SMFF själva påpekar, flera av upphovsmännen ställer sig positiva till att verken framförs i pjäsen

Dagen för nypremiären den 14 augusti hade Stadsteatern fortfarande inte erhållit svar på alla sina förfrågningar hos förlagen. Två av de sex berörda förlagen hade överhuvudtaget inte hört av sig.

Under hela denna process har Universal – samtidigt som man har haft ett avtal med Stadsteatern – dessutom förklarat att man kommer att stämma teatern. Första gången var i slutet av april, och andra gången i augusti.

I augusti förklarar Universal också att gästspelet Sounds of Silence från Riga, i vilket man spelar musik av Simon and Garfunkel på en grammofon i bakgrunden, inte ska få spelas i Stockholm. Uppsättningen har turnerat över hela Europa och aldrig haft några problem. Men plötsligt har Paul Simon fått upp ögonen för uppsättningen, och vill inte att hans musik används, hävdar Universal.

Jag skrev då brev till Paul Simon och frågade om detta verkligen var hans avsikt, och fick snabbt besked från hans representant Eddie Simon om att här måste något ha blivit fel. Universal representerar inte Paul Simon i avtal med teatrar. Och Paul Simon har definitivt inte sagt nej till uppsättningen, förklarade han. Universal backade då och sa att det inte längre var några problem. Den lettiska teatern hade dock redan dragit tillbaka uppsättningen, som Stockholmspubliken nu inte fick se.

Om detta bara var en enskild incident skulle det hela kunna ursäktas som resultat av nonchalans. Kan det vara så att hot och stämningar är musikförlagens nya affärsidé när skivförsäljningen har gått ned? I USA har detta nämligen blivit vardag.

I våras dömde en domstol i Boston, Jim Tenenbaum att betala 675 000 dollar i böter till de fem skivbolag – av vilka Universal var ett – som stämt honom för att ha laddat ned 30 låtar på fildelningssiten Kazaa. Det är ca 160 000 kronor per låt.

Enligt skivbolagens internationella samarbetsorganisation IFPI kopierades 40 miljarder musikfiler olagligt under 2008. Om varje låt var värd 160 000 kronor skulle det innebära att den totala skadan var 6,4 miljoner miljarder kronor.

När skivförsäljningen i världen nådde sin topp i början av 2000-talet sålde man enligt samma organisation skivor för 27 miljarder dollar, ca 200 miljarder kronor. Den påstådda förlusten av fildelningen som man grundade skadeståndsanspråken på var alltså drygt 30 000 gånger större än vad skivförsäljningen någonsin inbringat. Domen mot Tenenbaum handlade alltså inte om ersättning för en skada, den är en del av en ny affärsmodell för skivbolagen.

Risken är nu att samma förfarande kommer till Sverige. Frågan handlar därför inte bara om Stadsteaterns rätt att använda musiken i enlighet med det avtal man har haft med Stim sedan länge, utan om att de stora musikbolagen måste sluta hota med stämning. Då slutar man använda musik. Det vore en katastrof.

I SMFFs brev till mig står det att de vill ha dialog. Det sker inte genom hot eller via domstol.

Madeleine Sjöstedt (FP)

Kultur- och idrottsborgarråd

Stockholms stad

Kommentarer»

1. Hot går hem? « Gotiska Klubben - 22 september 2009

[…] är namnen på de som hotar, från Madeleine Sjöstedts blogg: Monica Ekmark Lars Karlsson Peter Lindqvist Ordförande Vice ordförande Skattmästare Mimmi […]

2. AToTheK - 22 september 2009

Varför röstade ni igenom IPRED? Sådana här stämningar kommer bli vardagsmat i Sverige pga det.

Erik - 22 september 2009

@AToTheK
Det är en fråga du får skicka till folkpartiets representanter i riksdagen. Om du vill läsa vad Madeleine Sjöstedt skrivit om ipred finns det här:
https://madeleinesjostedt.wordpress.com/?s=Ipred

Erik Jennische
Kulturroteln i Stockholms stadshus

AToTheK - 22 september 2009

Jag har frågat FP några gånger om både IPRED och FRA men där var inga positiva svar.
Vi får bara hoppas att Madeleine får större inflytande i FP när det gäller denna typen av frågor.

3. Daniel Jonsson - 22 september 2009

Det är bra att någon som de inte bara kan avfärda som en simpel pirat tar ton i den här frågan.

Nu är det också skönt att vi ännu inte har en lag som dikterar att den som av branschen uppfattas begå upphovsrättsbrott blir av med sin internetuppkoppling. Hade varit jobbigt för stadhuset kan man tänka sig.

4. Per Altenberg – Ett Liberalare Sverige » Blog Archive » Anständighet viktigare än lycka - 22 september 2009

[…] musikindustrin håller på att tappa fotfästet. För att krama den sista lilla STIM-pengen ur sina rättighetsanspråk hotar musikförlagen att […]

5. Kristoffer - 22 september 2009

Madeleine,

Stå på dig! Fantastiskt arbete du gör! Jag är så glad över att det finns personer som dig som vågar ta ställning för kulturen, mäktiga skivbolag till trots. Fantastiskt!

6. Lars - 22 september 2009

Mycket bra skrivet! Tack för att du som är med och kan forma vårt samhälle tar tag i denna fråga.

Den som kan tvinga fram ett monopol, som tex vid kontrollen av när och hur musik ska spelas, kan ju tjäna mycket pengar. Men det betyder ju inte att vår värld blir bättre av det.

Världen blir bättre av mer musik och teater.

7. Stefan - 22 september 2009

Lysande inlägg!

Ju fler som tar debatten, desto större chans att nån inom skivindustrin hittar sitt sunda förnuft.

8. Henrik - 22 september 2009

Det glädjer mig att återigen få gå in och skriva en positiv kommentar på din blogg. Tidigare gällde det Highwalley skatepark (hur går det med den förresten?).

Tyvärr har du svårt att få kraft bakom dina ord eftersom du representerar ett parti som nyss har drivit igenom IPRED-lagen. Fortsätt argumentera och jobba på ett nytt vallöfte för ditt parti: Ni kommer skrota IPRED-lagen och göra FRA-lagen mer rättssäker (se tex http://www.dn.se/opinion/debatt/fras-hemliga-domstol-strider-mot-grundlagen-1.930487).

Det kommer bli svårt för FP att återfå förtroendet i frågor som rör upphovsrätt och rättsäkerhet på internet, men med Madeleine i spetsen och tydliga löften (som ni absolut inte får bryta den här gången, väljarna har redan blivit svikna en gång med orden ”Vi kommer inte kriminalisera en hel generation”) så finns det i alla fall hopp.

9. Peter - 23 september 2009

Hej,

Jag jobbar på ett musikförlag och vi arbetar med musikdramatik- sk stora rättigheter- varje dag. Vi är inte inblandade i Stadsteaterns föreställning.

Enkla fakta är att stora rättigehter inte sköts av STIM ifall rättighetshavaren så ej begär. Om STIM ”säljer” ett sådant tillstånd säljer de något de inte har. Svensk Scenkonst verkar inte ha läst på denna gång. OM STIM lovat dem för mycket får de väl skcika räkninegn vidare till STIM.

Förlaget gör inte sitt jobb om de accepterar att musiken används mot låtskrivarens önskan- säger låtskrivarens representant/bolag nej måset man som svensk represnetnat följa det. Det är mycket roligare för oss förlag att säga ja men ibland får man inte välja själv. Vill man påverka besultet skall man argumentera till källan (jmf Paul Simon)- vi administartörer är inte de som skall fatta konstnärliga beslut.

10. Madeleine Sjöstedt - 23 september 2009

Hej
Tack för alla uppmuntrande tillrop. Särskilt roligt Peter med ett balanserat inlägg från ett musikförlag. Men det är ju just detta som striden gäller: hur s.k. stora rättigheter ska tolkas i Sverige. Det är detta jag tycker man måste diskutera innan man börjar höja rösten.
Madeleine

11. Lars_Erick - 24 september 2009

bravo, Madde!

12. ”Record company lawsuits a ‘threat to free culture’” – Madeleine i The Local « Från huvudstad till världsstad - 28 september 2009

[…] och kulturen, Tryggt i Stockholm | Etiketter: Stadsteatern, upphovsrätt | Leave a Comment  The Local har precis översatt och publicerat Madeleines artikel om musikbolagens strategi att stämma […]

13. Titta, en julklapp! « Från huvudstad till världsstad - 6 januari 2011

[…] Är stämningar den nya affärsidén? GillaBli först att gilla detta post. […]

14. Stämningar blir den nya affärsidén 2 « Från huvudstad till världsstad - 10 mars 2011

[…] Är stämningar den nya affärsidén? […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: