jump to navigation

Översiktplanen diskuterades 18 september 2009

Posted by Madeleine Sjöstedt in Från huvudstad till världsstad.
Tags:
trackback

Vid en välbesökt debatt med företrädare för alla partier diskuterades igår förslaget till ny översiktsplan för Stockholms stad, som ska antas i februari nästa år. Debatten refererades bl i DN.

Översiktsplanen är en utgångspunkt för stadens fortsatta utveckling. Det nya förslaget till översiktsplan ger flera viktiga färdriktningar. Jag lyfte fram följande:

Det är viktigt att ÖP:n bejakar det växande Stockholm. Det är positivt att människor bor i vår stad då det skapar såväl en god miljöhushållning som ett positivt kulturklimat. I Facebook-samhället vill människor bo nära och träffa många – även i verkliga livet.

Det är också positivt att ÖP:n sätter människors behov och stadens behov av utveckling främst. Därför diskuterarar man såväl hur stadsdelarna ska kopplas samman med varandra samt om en försiktigt exploatering i anslutning till de  s  k gröna kilarna.

Stockholm ska vara en såväl blå som grön stad, men på många håll får grönområdena, med såväl kilar som spridningszoner som går mellan dem, rollen av barriärer. Längs med tunnelbanans farsta-linje som jag känner väl, behöver flera människor kunna bo för att service ska kunna upprätthållas.

Vidare pekar ÖP:n mot att vi måste få flera attraktiva tyngdpunkter och att de ska utvecklas med sina egen speciella karaktär. Kulturfrågorna får här en viktig roll för att skapa de mervärden som behövs för att stadsdelar ska få karaktär.

Man är också noga med att lyfta fram Stockholm byggnadshistoriska skönhet och särart. Bevarandeaspekterna ses alltför ofta över axeln. Vi måste kunna tänka nytt och radikalt samtidigt som det värdefulla värnas. För mig blir slutsatsen att det bör bli ett slut på diskussionen om höghus i City, men gärna på andra ställen.

Madeleine

Kommentarer»

1. Stockholmsvänstern » Nya översiktsplanen är ett paradigmskifte - 18 september 2009

[…] Läs också Madeleine Sjöstedt (Fp), hon deltog även hon i debatten:  Översiktplanen diskuterades […]

2. Om Madeleine Sjöstedt får bestämma… « - 18 september 2009
3. Ola - 19 september 2009

Jag kan bara inte förstå hur du tänker Madeleine…
Hur i hela friden kan du Madeleine ta dessa ord i din mun samtidigt som du låter Aspuddsbadet gå i graven?? De sju sista raderna tål att upprepas gång på gång.
Är citykärnan utgångspunkt för dina ”idéer”?
Och vad har du egentligen men stadsplanering att göra? Du är välfortfarande inte kvar i Stadsbyggnadsnämnden.., eller har jag fel?

4. Aspuddsbo och folkpartist - 20 september 2009

Hej Madeleine!

Jag har varit inbiten folkpartist sedan jag började rösta för 15 år sedan. Det gör mig så ont att läsa att det nu är mitt parti som har fattat beslutet om att lägga ned, samt riva det underbara badhus som finns i Aspudden sedan sekelskiftet. Jag känner mig förtvivlad! Finns det inget vi Aspuddsbor kan göra för att få dig att förstå hur värdefullt badet är för oss som bor i söderort? Jag vädjar till dig som kulturborgarråd, låt detta underbara kulturhus bestå även för framtida generationer!!

5. coola kungen - 9 oktober 2009

Usch, såna negativister som skriver här. Ser ni inte att båda de två sista styckena i Madeleines inlägg ju stöder sånt som Aspuddsbadet och annat kulturellt/historiskt ?
Sluta gnäll och känn hopp istället

6. Lisa - 9 oktober 2009

coola kungen, när ord och agerande inte hänger ihop är kritik befogad


Kommentera

