jump to navigation

Kulturekonomi och sociala medier 10 juli 2009

Posted by Madeleine Sjöstedt in Internet och kulturen.
Tags: , , ,
trackback

Den utmärkta bloggen Kulturekonomi är som alltid på tårna. På senare tid har de skrivit på mycket om kulturlivets relation, eller snarare brist på sådan, till Internet. Ett ämne som jag själv berört och upprörts över bland annat här och här. I sin krönika för Svensk Scenkonst redovisar  Tobias Nielsén att Kulturekonomi inlett ett arbete för att kartlägga hur kulturens aktörer använder sig av sociala medier. Detta är ett mycket viktigt arbete.

Att kulturens aktörer klarar att förhålla sig till de sociala medierna är en överlevnadsfråga. Internet är inte bara en distributionskanal. Det är ett sätt att söka kunskap, inspiration, nya vänner och sammanhang. Det ger en tillgång till hela världens kulturarv som vi för några år sedan endast kunde drömma om.

Framtidens kulturaktörer, konsumenter och producenter finns på Internet. Det är i detta sammanhang önskan att se något i verkligheten föds. Staffan Rydén på Dramaten sade vid ett inspirerande möte förra veckan att Metropolitan i New York ökat sin publik med 20 procent sedan man börjat sända digitala föreställningar!

Internet är en inget övergående fenomen. Om inte kulturens aktörer ger sig dit riskerar man att missa hela generationer.

Madeleine


Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: