jump to navigation

Neptun och Stockholms stad samarbetar för bättre simkunnighet 11 december 2008

Posted by Erik in Kultur för fler.
Tags: , ,
trackback

I år har staden gjort en storsatsning på att öka simkunnigheten bland stockholmarna. I flera stadsdelar är det så många som 25 procent av femteklassarna som inte kan simma (tjänsteutlåtande). I slutet av november genomfördes ett siminarium om problematiken.

Förhoppningen med satsningen är också att den ska öppna upp simsporten för fler barn och ungdomar genom att simföreningarna i Stockholm får ett stort ansvar i genomförandet av simundervisningen.

I SK Neptuns ambitiösa klubbtidning Neptunarens senaste nummer finns en lång och intressant artikel om satsningen och vad den kommer att innebära för stockholmarna och föreningen. De skriver bland annat detta:

Under höstterminen har det framgångsrika samarbetet mellan Neptun och Stockholms stad ytterligare utvecklats. Från och med januari 2009 kommer vi bl a att få ansvaret för att på stadens uppdrag genomföra ca 60 veckotimmar skolsimsundervisning i flera av stadens bad.

”Det här är ett mycket viktigt beslut som stockholms stad tagit”, säger Neptuns ordförande Micael Mathsson i en kommentar.

”Stadens ledande politiker och tjänstemän visar att man tror på föreningslivets kraft, och att man har stor resepekt och förtroende för den verksamhet Neptun bedriver. Vi bidrar till att öka simkunnigheten och det ger oss en viktig kontaktyta och rekryteringsbas för klubbens ordinarie verksamhet.”

Erik

Kommentarer»

1. Åke Lidström - 13 december 2008

Länkt till Neptunaren på SK Neptuns hemsida: http://www.skneptun.se/Neptunaren/julnr08.pdf

Länk till Simkunnighetstidningen http://www.mypaper.se/show/stockholmsstad/show.asp?pid=345264412165973&initPage=1

Bra jobbat. Hopps detta initiativ sprider sig bland alla kommuner. God Jul Åke

2. Ola - 15 december 2008

Se till att renovera upp Aspuddsbadet! Det är en skam att ni kör över föreningen och allmänheten på detta vis. Även idealister kan göra underverk.

Om ni är seriösa med att öka simkunnigheten så kan ni även lyssna på dem som inte har en kommersiell inriktning.

Utöver det så erbjuder Aspuddsbadet så enormt mycket mer än något annat bad jag har besökt.

Ta en titt på dessa klipp, var i sverige kan man få uppleva någonting liknande i ett badhus?

Relaxbad med musik och ljusspel:

Biobad:

3. adam mokos - 15 december 2008

behåll aspuddsbadet!

4. adam mokos - 15 december 2008

allt annat än att bevara badet rimmar rätt illa med STORSATSNINGEN på simkunnighet. närhet till badet är A och O för simkunnigheten.

5. Kent Hagdahl - 16 december 2008

Finner det famtastiskt med detta oerhörda fina engagemang för simkunnigheten i vårt land. Härligt att det finns politiker som tar sitt fulla ansvar i denna viktiga fråga. Bra att barnen lär sig simma så de inte drunknar. Ge barnen möjligheter att lära sig simma, använd våra simhallar på ett effektivt sätt så barnen kan simma när sommaren kommer.
Vackert
Kan någon nu förklara hur man som politiker i vanlig ordning inte har en aning om vad den lilla vänsta handen hittar på när den högra är så upptagen med att ordanamöjligheter till simundervisning jo den lille vänstertassen har skuttat iväg och på egen hand driver frågan om att lägga ner ett bad som är lättillgängligt för barnen och som i dag använd frekvent.
Var finns ligiken undrar man stillsamt. Är det konstigt att det i folkleden uppstår politikerförakt.

6. Holger - 16 december 2008

Hej
Apropå simundervisning:
Utbildningsförvaltningens tidning ”Lära” nr5 skriver om succén med simundervisning i Aspuddsbadet, där bl.a. den lilla bassängen och det varma vattnet gör att barnen lär sig snabbare.
Hoppsan, det är ju det badet Du bestämt skall rivas

God Jul från Holger

7. Camilla Ahlqvist - 16 december 2008

Öka simkunnigheten hos invandrarflickor som kan få egen undervisning i Aspuddsbadet!

Låt mig slippa åka över halva stan för att få ha vattengymnastik i ordentligt varmt vatten!

Låt mig slippa ta ledigt för att gå på vattengymnstik (utan musik) i Liljeholmsbadet!

Låt verksamheten som fungerat bra i 10-tals år få fortsätta!

Vill du bli ihågkommen som den som gick till botten?

8. Anneli Leandoer - 16 december 2008

Jättebra initiativ och ett mycket viktigt ämne. Men…varför river man samtidigt Aspuddsbadet? Eller man kanske planerar att bygga ett nytt bad på samma plats? Aspudden vimlar ju av barnfamiljer….är det någonstans det bör finns ett bad så är det väl där. Och det finns det ju! Låt Aspuddens badhus vara kvar!! Den lilla bassängen måste väl vara ypperlig för nybörjar-simmare!
Med förhoppning om ett ändrat beslut;

Mvh,
Anneli Leandoer

9. Irma Andersson - 16 december 2008

Jättebra att satsa på simkunnighet men varför då riva Aspuddsbadet?

10. milla - 16 december 2008

Varför ska Stockholms stad lägga ned Aspuddsbadet, som befrämjar simkunnighet, kulturaktivitet etc.?
Det går inte riktigt i hop, för mig. Rädda Aspuddsbadet!
/Camilla

11. Lovisa Häckner Posse - 16 december 2008

Jag håller med ovanstående. Varför inte satsa på att rusta upp Aspuddsbadet iställer för att riva det? Aspuddsbadet, en organisation som gynnar simkunnigheten på alla plan, för alla! Jag ser ingen som helst logik i ovanstående inlägg och Madeleine Sjöstedts agerande. Rädda Aspuddsbadet!

12. Peter Å. - 16 december 2008

Ja, jisses vilket hyckleri. Är det något som befrämjar simandet så är det babysim, och nu förlorar vi Aspuddsbor och alla i vår omnejd denna möjlighet. Att du inte skäms Sjöstedt!

13. Malin Khoso - 16 december 2008

Vilken klok och vacker idé att satsa extra på att öka simkunnigheten i Stockholm!
Denna idé går i mina ögon stick i stäv med planerna på att riva Aspuddsbadet. Aspuddsbadet ger en stor mängd föräldrar möjlighet att tidigt låta sina barn stifta bekantskap med vattenmiljön vilket med stor sannolikhet borgar för fortsatta möten med vatten och simning.
En annan grupp där simkunnigheten är dokumenterat låg är hos invandrarkvinnor. På Aspuddsbadet ges muslimska kvinnor möjligheten att närma sig badande och simning på ett sätt som inte bereds plats på andra bad i Stockholm.
Jag förstår inte hur du Madeleine kan stå fast vid beslutet att riva Aspuddsbadet som är så välbesökt och uppskattat dels av Hägerstensbor men även av andra Stockholmare. Som Stockholmsmedborgare uppmanar jag dig att visa mod och öppna upp för dialog med Aspuddsbadet.

14. Kaj - 16 december 2008

Jag ser att många reagerar på hur ni talar med kluven tunga. Hur kan man samtidigt prata om att öka simkunnigheten och lägga ned en fungerande verksamhet där tusentals unga lärt sig simma och fungera i vatten?

Hur gör man för att komma fram till en sådan slutsats?

Och ni små privativrare borde väl gilla att driften sköts privat.

Skämmes ta mej fan!

15. Majeed Olerud Khoso - 16 december 2008

Simkunnighet + badnedläggning = falskt!

16. Klepke - 16 december 2008

Liksom tidigare inlägg så ser jag det verkligen illa rimmande att skriva gott om satsningar på simkunighet samtidigt som man lägger ner ett välanvänt och vackert badhus i närförorten Aspudden.

Fixa det badet istället, rusta upp och värna om det så lär simkunnigheten fortsätta att främjas.! 🙂

17. Love - 16 december 2008

Jag tycker det verkar vara en synnerligen dålig idé att riva Aspuddsbadet, en institution där man lär ut simning och vattenvana!

18. Kitt Marténg - 16 december 2008

I Lära nr 5 utbildningsförvaltningens stockholm stads tidning ett stort repotage om just Aspuddens Badhus hur bra det är att bedriva simskola där.Nu ska staden ge 8-åringarna fler simlektioner ,JÄTTEBRA tycker jag som jobbar i skolan.
Aspuddens Badhuset behövs
Den kostanden för Stockholms stad -oss skattebetalare det blir för upprustning är en ”piss i missisippi” emot det värdet i all framtid för bad upplevelser för alla barn,vuxna ,gamla,handikappade etc i Stockholm.
Kom dit och bada Madeleine!!!!!!!!

19. Samir Eriksson - 16 december 2008

Aspuddsbadet är viktigt för hela Hägersten, badet främjar verkligen simkunnigheten och mycket mer därtill. Det kan inte vara möjligt att det ska rivas, gör ett nytt övervägande Madeleine. Ge Hägersten den bästa julklapp de kan få: Ett besked om att badet är räddat!

20. Ulf - 16 december 2008

Kul. Min mormor var en förkämpe för simkunnigheten i Stockholm på 40 och 50-talen!

Men det sticker ju lite i ögonen att mitt lokala badhus i Aspudden (även om jag själv bor i Midsommarkransen är det mitt närmaste bad, bara några hundra meter) ska läggas ner – och rivas på beslut av Stockholms stad.

Visst, lägg på 10-15 minuter restid och jag kan ta mig till Västertorpsbadet. Men inget annat bad i stan kan erbjuda samma känsla, intimitet och välvilja som badet i Aspudden. En liten vädjan alltså, inte minst för simkunnighetens skull. Bevara mitt lokala badhus i Aspudden!

21. Eeva Esko - 16 december 2008

Det är hög tid till att se till människors sociala behov i dagens konsumtionsamhälle.

Aspuddsbadet är och har varit en samlingspunkt för unga, gamla, mammor, pappor, kvinnor och män…i över 80 år

Det är nu på tiden att folkvalda politiker i vårt så kallade demokratiska land tar ansvar och sitt förnuft till fånga och lyssnar till oss medborgare och har respekt för oss och våra åsikter och önskemål.

Se till funktionen som mötesplats som detta gamla ”anrika bad” fyller!!!

Eeva- mamma och badgäst

22. Koffe - 17 december 2008

”Stadens ledande politiker och tjänstemän visar att man tror på föreningslivets kraft…”

Tillåt mig skratta! RÄDDA ASPUDDSBADET!

23. Vidar - 17 december 2008


Läskigt. :/

24. Jakob - 17 december 2008

Ja…….. Konsekvent vare här. Riktiga folkpartifasoner att vilja ”öka simkunnigheten” samtidigt som man lägger ner bad.

25. Erik Engwall - 17 december 2008

Hej,

Sedan vi flyttade till Gröndal har vi haft enorm glädje av Aspuddsbadet, där vi har gått på babysim med vår dotter Tyra som nu är 1,5 år. Badet behöver förstås renoveras, men har en charm som man inte hittar någon annanstans. Det bidrar till den härliga karaktären som finns i områden som Aspudden och Gröndal – småstäder precis i utkanten av storstaden!

Varje gång en lokal affär, biograf eller motsvarande behöver läggas ner i stan möter jag det beskedet med sorg. Visst, man får förstå det, om det inte bär sig och om det inte kommer folk, men det är fortfarande väldigt sorgligt; det gör att staden utarmas. I fallet med Aspuddsbadet har vi ett bad som är till glädje för väldigt många och som är oerhört välbesökt – dessutom av många olika grupper. Hur tänker ni när ni tar beslutet att riva Aspuddsbadet? Är det verkligen värt att riva ett kulturminne och ett fungerande och välbesökt badhus bara för att få några till bostäder? Är det verkligen rätt tänkt i dessa tider med svalare bostadsmarknad?

Personligen skulle vi förlora möjligheten att enkelt komma iväg och bada med vår dotter. Jag hoppas att ni har möjlighet att tänka om!

Med vänliga hälsningar,
Erik Engwall, 31 år

26. Sanna - 17 december 2008

Jag förstår inte över huvudtaget hur du kan ta ett beslut om att riva ett sådant fint och unikt litet badhus. Det finns otroliga möjligheter med detta hus inom olika plan. Och det betyder väldigt mycket för många människor. Alltså det finns både pengar att tjäna och människor att göra glada. Är inte det skäl nog att bevara, rusta upp och utveckla istället.
/Sanna

27. Margaretha Ingemarsson - 17 december 2008

Jag har haft mina barn i babysim på Aspuddsbadet och det har varit fantastiskt. Både för att det var enkelt och nära och för att Aspuddsbadet har en speciell kvalitet som är sällsynt idag, gammal charm och lugnet samt en stor fördel att det är så litet när man har små barn. Visst behöver det rustas upp men varsamt gjort så blir det en av Stockholms absolut unika ”pärlor”, värd en omväg att besöka.
Dessutom har badet nu utökat med något som mig veterligen inte finns någon annanstans. Nämligen att visa bio!! T ex. kunde man nyligen se ”Hajen” sittandes i flytstolar i bassängen. Så med kombinationen å ena sida simskolor och babysim och å andra sidan bio och andra ljus och ljudupplevelser, så borde badet ha lysande framtidsutsikter.

28. Martin Forsberg - 17 december 2008

Båda min barn har lärt sig simma i Aspuddsbadets varma vatten.

29. Terri - 17 december 2008

Håller med ovanstående. Det blir fånigt att skriva på sin blogg om hur man arbetar för simkunnigheten när det samtidigt pågår ett uppmärksammat fall där samma person lägger ner ett populärt badhus.
Jag kan förstå om man lägger ner verksamhet som bara står och kostar och nte har några besökare, men så är ju faktiskt inte fallet på Aspuddsbadet.

30. Anna Cavallin - 17 december 2008

Min dotter har gått och simmat på Aspuddsbadet sedan hon var ett drygt halvår, hon är nu fyra och kommer – om planerna att riva Aspuddsbadet – stå utan möjlighet att gå och simma i ett litet, lugnt och trivsamt badhus. Riv inte Aspuddsbadet! Att kalla det för särintressen rimmar illa med liberalismens syn på individens frihet: är inte det särintressen i så fall? Varför ska man inte få lov att välja att gå till ett litet, kulturhistoriskt unikt badhus? Varför ska man vara hänvisad till stora simhallar enbart? Varför inte bevara en del av Aspudden som skänker stadsdelen en stor del av sin charm och atmosfär? Och att säga att Aspuddsbadet inte är tillgängligt för allmänheten p g a att man har vissa riktade badtider är bara en lek med ord: på detta sätt blir ju badet mer tillgängligt för grupper som inte annars skulle känna sig välkomna på badhus.
Anna

31. Mats - 17 december 2008

Jag skulle aldrig nånsin komma iväg och bada med min treåring om det inte fanns ett bad i mitt närområde. jag tror inte detta kommer att ändras när hon blir äldre. Om Aspuddsbadet rivs får hon helt enkelt sluta bada tills hon är stor nog att åka iväg själv till närmaste stora badanläggning. tack för det, stockholm stad.

32. Maria i Hägersten - 17 december 2008

Vad menar du med att du vill öka simkunnigheten i Stockholm när du samtidigt vill riva Aspuddsbadet där man lär ut simning?

33. John Karlsson Arkitekt SAR - 17 december 2008

Hej Madeleine!

Jag hoppas att du har tagit del av Riksantikvarieämbetets bebyggelseregister där badet tillmäts särskilt kulturhistoriskt värde i en inventering från så sent som 2007.
Dessutom är fastigheten grönmärkt vilket innebär att att den är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt.
Detta behöver ju nödvändigtvis inte innebära att byggnaden i tekniskt avseende är så värdefull, men i sitt sammanhang och som företeelse att under lång tid ha använts som bad och fortfarande är ett fungerande bad gör den extra värdefull.

Låt inte eftervärlden komma ihåg dig som den som rev kulturhistoriska byggnader.

God Jul
John

34. Peggy - 17 december 2008

Alliansen i ett nötskal, lovar guld och gröna skogar samtidigt som man hugger ned den. Stå för vad du säger och BEVARA ASPUDDSBADET!

35. Mats Lundell - 17 december 2008

Hej Madeleine,

Hur främjar man simkunnigheten genom att lägga ner lokala badhus, som det i Aspudden. Jag lärde mig själv att simma på ett liknande badhus. Lokala små badhus är en otrolig tillgång för att både öka trivseln i en stadsdel, och samtidigt öka välmående genom att erbjuda fysisk träning och avslappning. En lokal träffpunkt som det blir allt färre av.

Riv upp beslutet om att riva badhuset i Aspudden!

Mats Lundell

36. Elisabeth Holmgren - 17 december 2008

Rädda Aspuddsbadet istället för att lägga ner det.Vi är många som behöver simma i varmt vatten .Detta bad fungerar ju utmärkt för såväl barn som äldre.
Jag har haft mycket stor glädje av vattengymnastiken på badet och blir ”husvill” om det läggs ned.
Med tanke på alla som behöver badet vore det en skandal om det nu skulle läggas ned

37. Sandra - 17 december 2008

Jag håller med många av de tidigare inläggen. Bra initiativ, men det rimmar illa med nedläggningen av Aspuddsbadet.

Låt Aspuddsbadet få finnas kvar, med långt kontrakt så att upprustningar kan göras (kanske t ex med hjälp av sponsorer?).

Vi är så otroligt många barnfamiljer i Aspudden och vi verkar bara bli fler och fler. Varmvattenbassäng där man kan ha babysim och bada på drop in med de allra minsta är guld värt. Bebisarna älskar det och får dessutom en stadig grund för sina simkunskaper.

38. Yvonne Leff - 17 december 2008

Hur kan man å ena sidan vilja öka simmkunnigheten i Stockholm och samtidigt
vilja riva Aspuddsbadet, där man bedriver simundervisning och vattenvana.
Rusta upp istället!

39. Toivo - 17 december 2008

Initiativet rimmar illa med nedläggningshotet mot Aspuddsbadet. Låt badet vara kvar!

40. viktor brobacke - 17 december 2008

hej,hur kan du mena vad du säger och samtidigt köra över aspuddsbadets verksamhet.
Vad jag jag förstår så är det som vanligt bara pengarna som får tala och inte medborgarna!
Min son Vilde lärde sig att simma där och jag har även varit på babysim där med honom!
Till skilnad från tex eriksdal,så är det en opretantiös avspänd lite gammaldags atmosfär som främjar trygghet och glädje istället för prestationsångest, kring vattenvana!!
nej, tänk om , småskalighet vinner alltid i längden!!

41. Jonas - 17 december 2008

Du är en hycklare, Madeleine!
Ge oss Aspuddsbor en värdig julklapp – RÄDDA ASPUDDSBADET!

42. lena andersson - 17 december 2008

Vad menar du med att du vill öka simkunnigheten i Sthlm när du samtidigt vill riva en institution (Aspuddsbadet) där man lär ut simning och vattenvana?

43. Tove - 17 december 2008

Madeleine du skriver att 25% av femteklassarna inte kan simma och att ni hade ett seminaruim om problematiken, jag är mycket nyfiken på hur ni kom fram till ekvationen: minska tillgänglighet = öka kunskap? Kan man kanske applicera det på fler områden, lägga ner alla skolor till förmån för en enda stor som barnen kan köa till? Eller så kanske vi bara borde se till att ni inte har så många seminarium där ni lyckas övertyga varandra om att ett plus ett blir tre.

44. Jan Volny - 17 december 2008

Hej Madeleine!
Jag tycker det skulle vara bra om du försökte stoppa rivningen av Aspuddsbadet. Det är ett perfekt litet mysigt bad, där små barn kan lära sig simma eller bara plaska runt. Mina tre barn har gått på babysim där. Just när man har fler små barn är det motigt att åka långt, så det var skönt att Aspuddsbadet låg nära.
Bostäder är förstås bra, men om det bara blir bostäder är det inget bostadsområde utan en sovstad. Man måste kunna göra annat än att bara sova, konsumera och ta tunnelbanan bort.
Hälsningar från Jan Volny

45. Rebecka Beran - 17 december 2008

Snälla riv inte Aspuddsbadet. Det är ett bad med charm, historia och ett utmärkt ställe för små och nya stockholmare söder om söder att lära sig simma på.
God Jul / Rebecka

46. maria - 17 december 2008

Hej,

verkar ju rätt irrationellt att samtidigt verka för högre simkunnighet och vattenvana samt vara drivande i att sudda ut en viktig bit i stockholms historia gällande samma ämne.

Koherent vore väl att fortsätta den anrika tradition som aspuddsbadet står för och på många sätt är en galjonsfigur för; på ort och ställe.
Jag finner det alltså vara en hycklande hållning att försöka stå på båda sidor i denna sak.
Det rimliga är att spara aspuddsbadet, restaurera och ge mer resurser. Kanske i museal tradition?

47. Anna-Karin Starnberg - 17 december 2008

Jag vill bara säga att utan Aspuddsbadet hade jag definitivt varit sjukskriven idag. Jag har inte hittat något annat alternativ om man vill vattengympa i varmt vatten på vardagskvällar i söderort. Snälla riv inte badet!

48. Daniel Rossetti - 17 december 2008

Snälla Madeleine! Om du någon gång har besökt Aspuddsbadet så förstår du vilket fantastiskt och helt unikt ställe det är. Förstör inte det!
Mvh Daniel Rossetti med familj

49. Gudrun Khemiri - 17 december 2008

Vad menar du med att du vill öka
simkunnigheten i sthlm när du samtidigt vill riva en institution (aspuddsbadet) där man lär ut simning och vattenvana?
Gudrun Khemiri

50. Javad - 17 december 2008

behåll Aspuddensbadet.

51. Klantig bloggare | StockholmsPunk - 17 december 2008

[…] en titt på eländet här: Från Huvudstad Till Världsstad(Bara att döpa sin blogg till det! Jösses […]

52. Ola - 18 december 2008

Hej!

En sak jag undrar lite över är detta:

Du, Madeleine, hävdar bl.a. att det inte är ekonomiskt försvarsbart att renovera Aspuddsbadet. Men om föreningen får fortsätta hyra marken så kan dom ju koncentrera sig på att hitta sponsorer eller ordna med renovering på annat sätt. Genom att avbetala renoverings kostnaden under ett antal år t.ex.

Dock så säger du som svar på en interpellation av Malte Sigemalm , och jag citerar, ”Även om de tänkta renoveringarna skulle genomföras ser vi ingen utvecklingspotential i Aspuddsbadet”. http://insyn.stockholm.se/kf/document/2008-09-08/Protokoll/5/05%20kf11-08sep%20Bilaga%2002.pdf

Samtidigt vill du ju inte prata med föreningen eller besöka badet så att du kan bli informerad om utvecklingsmöjligheterna. Jag tycker att föreningen helt klart har visat för allmänhet och politiker att det finns en stor utvecklingspotential för Aspuddsbadet.

Om det nu vore som ni hävdar, att föreningen misskött underhållet, är det anledning nog att riva ett fullt fungerande bad och samtidigt straffa folk som nyttjar det?

6-8 miljoner är en struntsumma utslaget på 40 år, ni har inte hjälpt föreningen ekonomiskt på 20 år utöver hyran, och efter en renovering/investering lär det hålla i ytterligare 20 år, minst.

Det här är ingen fråga om vem som gjort rätt och fel angående byggnadens underhåll, där båda parter säkert har gjort felaktigheter. Frågan är om verksamheten har varit uppskattad och fungerat. Och det har den verkligen.

Och angående din inställning till vad föreningen gjort med sitt stora överskott som de skulle använda för att underhålla badet, kolla upp det i den offentliga bokföringen innan du insinuerar att föreningen förskingrat pengar. Det finns en aktualiserad revisor som sköter detta.

God jul!

53. Erik - 18 december 2008

Ni får ursäkta att vi har dröjt med att svara på frågor. Men det kommer svar inom kort.

Erik Jennische
kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus.

54. Mirjam Norinder - 18 december 2008

Hej Simborgarråd

Min protest mot nedläggningen grundar sig på att det är ett efterfrågat bad idag och att badet är av kulturhistorisk värde.

55. Kerstin Englund - 18 december 2008

Hej!

Våga ändra beslutet och låt badet leva vidare!
Det skulle vara en fin julklapp för många som nyttjar badet. Själv lärde jag mig simma där för väldigt många år sedan och numera deltar i vattengymnastik på badet. Det är en oerhörd hjälp för oss som har problem med rygg, leder osv. vilket ger stor hjälp i det varma vattnet.
Många slipper sjukskrivning!
Enligt artikel i DN :Det byggdes 1919 och är i stort behov av upprustning, av Stadsmuseet klassat som ”särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt”.
Lyssna också på Stadsmuseet!
Hoppas du ändrar ditt beslut!

56. Vilda Schubert(5år) - 18 december 2008

Hurru du du, du får inte riva badhuset. För vi vill ju bada där. Om du verkligen lovar att inte riva badhuset så kan vi ha fika med dig, och om du tycker om att fika så får du inte riva badhuset. Om du ändå river det så ringer vi en tant som ringer till polisen. Kanske kommer du till fängelse. Allvarligt.
Om du inte vill att polisen kommer så får du inte riva badhuset.
Du får inte riva det ändå, du får lyssna på oss faktiskt.

57. Andreas Palmborg med familj - 18 december 2008

Jättetråkigt att Aspuddsbadet ska rivas! Varför ta bort ngt som är så uppskattat av många???

58. Kitt - 18 december 2008

Aspuddsbadet är en oas i förorten.
Låt det inte gå förlorat.20 000 stora o småbesökare om året simmar där.
Rivs det är vi ytterligare historielösa.
Tänk vad vi fick kämpa på 70-talet för att politikerna inte skulle riva sekelskifthusen i Aspudden,de blev renoverade!
det är alla glada för idag.
Tänk vad vi fick kämpa för att inte politikerna i skulle riva Alfred Nobels fabrik i Vinterviken,det renoverades o är fantastiskt vackert tycker vi alla idag.
Besinna er och bevara Aspuddsbadet ,de kommer vi alla i framtiden att vara glada för.

59. Anna-Karin - 18 december 2008

Barn måste tidigt vänja sig vid vaten för att bli goda simmare. Att behöva åka kors och tvärs över stan lär inte främja simkunnigheten. Lokal förankring är a och o.
Ta vara på eldsjälar där de finns! De går inte att beställa fram genom politiska beslut.

60. Markus - 18 december 2008

Aningen svårt att öka simkunnigheten om man samtidigt lägger ner bad.

Rädda Aspuddsbadet!

61. Erik - 19 december 2008

Förhoppningsvis finns det nu svar på de frågor som ställs ovan i detta inlägg:

Aspuddsbadet

Erik Jennische

62. Jonas Myrenberg - 21 december 2008

Min bror lärde sig simma för ca tjugo år sedan på Aspuddsbadet och såvitt jag vet har föreningen där bland mycket annat vattenrelaterat haft simskola sedan dess till dags dato. Hajja(r) hur många simkunnigheter de må ha bidragit till. Bevara det här fina och livaktiga badhuset och bygg nya bostäder på döda ytor som till exempel parkeringsplatser (där lär sig inte många simma)…

63. L Berget - 25 december 2008

Jättekul Jonas att du berättar att din bror lärde sig simma i badhuset för ca 20 år sen. När vi i föreningen tagit över så var det många som kontaktade mig och hade önskemål om just simskola. Det särskilt attraktiva var och är att badhuset ger en lugn miljö och den grunda bassängen gjorde att barn ända upp i skolåldern, som var ”vattenrädda” , klarade att lära sig simma. Så jag var där på lördagar och tog emot barn till simskolans olika grupper och så hade vi ett par unga skickliga kvinnliga simlärare och efter ett antal lektioner fick barnen göra prov för märken på olika nivåer. En erfaren ledare sa till mig att detta badhus är en unik pärla med speciella förutsättningar som inte finns någon motsvarighet till i stockholmstrakten. Visst är det värt att behålla och fortsätta odla denna pärla?

64. Karl-Johan Englund - 26 december 2008

Madeleine Sjöstedt, jag har förstått att du inte ens besökt Aspuddenbadet som du vill lägga ned trots att du blivit inbjuden. Är detta verkligen sant? (Kanske är du rädd att du skulle ändra åsikt i frågan om även du fick uppleva badets helande krafter!).

65. Anneli - 29 december 2008

Ja, det är ju helt uppenbart av alla kommentarer här på bloggen att du måste ändra ditt beslut. Aspuddsbadet måste få vara kvar, så enkelt är det. Samarbeta med föreningen och aktionsgruppen och kom med konstruktiva lösningar i stället för att bara FÖRSTÖRA för en MASSA människor i Hägersten!! Och med lite mer marknadsföring lovar jag att även hela västra södermalm kommer att kunna räknas in i besökar-underlaget; genuinitet och småskalighet, det är det människor vill ha i dagens tider! Det blev ingen julklapp; ge oss då en nyårspresent i stället!
/Anneli

66. Andreas - 29 december 2008

Det verkar som om stadshuset inte är intresserat av att kommunens invånare skall få bibehålla en hög service i sina bostadsområden. För om man var intresserad av det, skulle man verkligen lägga ner ett fungerande bad med motiveringen att badhusföreningen inte skött underhållet av fastigheten? Det hela luktar skumt. För om nu kommunen vill öka simkunnigheten, tillgängligheten etc etc, då går man väl snarare in med pengar för att rusta upp och bygga om badet, man byter ut styrelsen i den drivande föreningen, man ökar tillgängligheten helt enkelt. Fortsätter de styrande som de gör just nu, lär detta bli frågan som gör att de inte får en ny mandatperiod 2010.

67. Jill - 29 december 2008

Hej!
Jag har barn som går i skola både i Hägerstenshamnen och Aspudden. Skolorna har ambitionen att lära alla elever simma. Det stora problemet är att hitta en simhall med ledig tid och som skolan har råd att betala för. Därför kan jag inte förstå att man vill lägga ned Aspuddsbadet, som har massor av verksamhet och besökare. Det betyder ännu en simhall mindre att använda = ännu fler som ska slåss om tiderna i de kvarvarande simhallarna.

Ett beslut som är snart 30 år gammalt ska väl inte styra beslut som tas idag vad gäller upprustning och användning av våra gemensamma utrymmen? Vi som bor i Stockholm, betalar skatt och röstar här, våra åsikter och önskemål ska väga tungt i politikernas beslut.

Tänk också över den stora folkökningen som väntas i hela Hägersten – simhallarna kommer inte att räcka till! Jag vet inte vad alternativet blir, men ännu ett bostadshus på platsen där Aspuddsbadet ligger känns helt ogenomtänkt.

68. Anne Scherman - 30 december 2008

Madeleine! Du har ett val. Du kan antingen ta ditt ansvar som demokratiskt vald politikeroch lyssna till dem som valt dig, eller, vilket är sämre, stå på dig i denna fråga och visa att du inte förstått innebörden i ordet demokrati. Prioritera folkviljan. Alla som någonsin besökt och nyttjat Aspuddsbadet (och vi är många) ser det som en självklarhet att Aspuddsbadet får vara kvar i upprustat och uppdaterat skick. Lägg inte ner en välfungerande badanläggning – satsa på den, renovera den, bygg ut den. Valet är ditt…

69. Kjell Havring/Föreningen Kultur i Aspudden - 31 december 2008

Madeleine Sjöstedt

Aspuddsbadet är ett kulturhus i dubbel bemärkelse!

Föreningen Kultur i Aspudden med ett 30-tal medlemmar är en växande lokal kulturförening i Aspudden med omnejd.

Vi samarbetar med badet och har under hösten genomfört dansarrangemang med elever från Stockholms estetiska gymnasium i Liljeholmen som genomfört en egen dansföreställning –
i bassängen.
Vi har arrangerat författarträff i badhuset, bl a med Kjell Johansson.
Kulturföreningen har arrangerat ”Tango i badet”.
Vi ser Aspuddsbadet som en unik och spännande scen. En sådan plats skall vi
vara rädd om.
Badet har möjligheter att utvecklas för kulturella aktivteter. Där finns stämning och magi, där går att genomföra uppläsningar, utställningar, teater, sång och musik.
I publiken ser vi inte bara aspuddsbor. Det kommer även publik från andra delar av Stockholm.

Så förutom att Aspuddsbadet är en kulturell byggnad i sig med sin historia så skapas kulturella aktiviteter där idag.
Vi vill fortsätta att utveckla kulturen i och med Aspuddsbadet.

Med önskan om ett Gott Nytt år för dig och badet.
Kjell Havring
Ordf Föreningen Kultur i Aspudden
08-645 16 72

70. Eva Jernström - 9 januari 2009

Vattenvana och simkunnighet är något som barn skaffar sig genom att ha möjlighet att gå och bada regelbundet tillsammans med någon vuxen. Gärna på badhus med varmt vatten och där det inte är allt för djupt vatten. Att förlita sig på att skolan ska sköta även simundervisningen är en utopi. Det behövs många fler ”badtimmar” för att lära sig simma och för att veta hur man ska uppföra sig både på badhus och när man vistas vid hav och sjö. Närhet till badhus är något som uppskattas av många och framför allt av alla barnfamiljer. Aspuddsbadet är en pärla i området. Låt oss få behålla badet och kanske i längden slippa drunkningsolyckor längs Mälarbaden i närheten!

Eva Jernström, f.d. simlärare

71. Björn Svensk - 15 januari 2009

Jag tycker att Madeleine Sjöstedt skall ta kontakt med oss i badhusföreningen så skall vi förklara för henne vad vi ser för möjligheter att utveckla den redan breda verksamheten ytterligare. Jag tror inte att hon vet att vi har arkitekt ritningar på en tillbyggnad av fastigheten, för dom ritnngarna ville inte idrottsförvaltningen ens titta på, dom tyckte att den utredning som dom hade gjort räkte som underlag för ett beslut i idrottsnämnden och så har dom mage att påstå att vi varit delaktiga i utredningen. Nu är det hög tid att lägga prestigen åt sidan och agera på det sätt en demokratiskt vald politiker borde göra dvs prata med folk och inte lägga en massa egna värderingar i besluten som dessutom är tagna utifrån felaktiga uppgifter.
Jag har aldrig sett en utredning som inte har en enda positiv synpunkt utan bara klankar ner på den grupp mäniskor som lagt ner tusentals timmar ideellt för att bereda folk möjligheten att bada i en unik miljö. Jag vill också påpeka att när föreningen tog över badet så fungerade det inte, men det gör det idag, även om det är slitet och omodernt så kommer badande från hela storstockholm för att uppleva badets atmosfär. Att den borgerliga majoriteten i idrottsnämnden inte besvärat sig att komma till badet för att själva bilda sig en uppfattning, utan förlitar sig på ett tjänsteutlåtande från idrottsförvaltningen, som för övrigt inte visat sig i badet på 20 år trots att det står att man skall komma en gång om året och kolla fastigheten och att dessa kontroller skall protokollföras, visar på ett dåligt omdöme. Trots alla motgångar så fortsätter vår kamp för badet.
Björn Svensk Badhusföreningens styrelse och Aktionsgruppen Rädda Aspuddsbadet

72. åke lindahl - 26 januari 2009

censur??

Jag har skrivit två inlägg som gäller medborgarinflytandet, vem är politikerna till för…sej själv eller folket, tydligen känsligt då dessa bara har försvunnit från listan….så blir det kanske om man inte tycker som håller i makten….hade vänner i forna DDR , censur är inget nytt!!!

Erik - 27 januari 2009

Åke,
Du har fyra kommentarer publicerade totalt. Tre i debatten under artikeln Aspuddsbadet, och nu denna kommentar i artieln om Neptun. Någon annan har vi inte fått in, och vi har inte tagit bort någon.

Erik Jennische
Kultur- och idrottsroteln.

73. Karin Ländin - 16 februari 2009

å hu
vad det var trångt i Västertorpshallen idag!

/ KL

74. Jacqueline - 7 december 2009

Aspuddbadet dåligt att det inte få finnas kvar.
För myscket nybyggen här dåligt att man inte fördelar jämnt Stockholm ställer till mycket för mitt boende.

Trött på Beslutarna.

75. Kanotisten.com | Bengt Larsson bloggar om kajakpaddling - 15 januari 2010

[…] Neptun och Stockholms stad samarbetar för bättre simkunnighet « Från huvudstad till världsstad Back to Top Tags: Aspudden Cancel ReplyWrite a Comment […]


Lämna ett svar till Tove Avbryt svar