jump to navigation

Fler reklamytor för det fria kulturlivet 14 augusti 2012

Posted by Madeleine Sjöstedt in Kultur för fler.
Tags: , , ,
trackback

I Stockholm finns en mängd kulturaktörer utanför de offentliga kulturinstitutionerna som erbjuder stockholmarna kultur av hög kvalitet – det fria kulturlivet. Det är oftast på dessa arenor som gränserna för det konstnärliga skapandet tänjs och där man inte räds brännande samtidsfrågor. Genom ett samarbete mellan Kulturdirekt och Fortum ges det kulturlivet nu tillgång till affischering på 200 reklamtavlor i centrala Stockholm. En siffra som kan fördubblas redan nästa år. DN Stockholm skriver om nyheten idag.

Ett viktigt mål för kulturpolitiken i Stockholms stad är att kulturlivet ska präglas av tillväxt så att stockholmarna får mer kultur och kulturlivets intäkter ökar. Därför har staden infört en kulturbonus som uppmuntrar de fria kulturaktörerna som mottar kulturstöd att öka sina egna intäkter och skapat en fond för nyskapande kultur – Fonden för innovativ kultur. Och därför har staden också varit med och initierat Kulturdirekt som, drivet av kulturlivet självt, ska verka för ökat samarbete mellan aktörerna inom det fria kulturlivet och stödja detsamma när det gäller marknadsföring och biljettförsäljning.

Kulturdirekt köper bland annat annonsutrymmen i dagspressen där det fria kulturlivet kan annonsera till förmånliga priser och har en biljettkassa på Kulturhuset där de fria kulturaktörerna kan sälja biljetter till sina evenemang. Och nu har Kulturdirekt genom ett samarbete med Fortum tillgängliggjort 200 reklamtavlor i centrala innerstaden som medlemmarna kan annonsera på till förmånliga priser. Om försöket faller väl ut har Kulturdirekt möjligheten att fördubbla antalet reklamtavlor. Reklamtavlorna kommer att sättas upp på elskåp redan nu i dagarna.

Förhoppningen är givetvis att de ökade ytorna för det fria kulturlivet att göra reklam för sina evenemang ska öka deras intäkter och bidra till att fler stockholmare kommer i kontakt med samtidskulturen.

/ Madeleine

Läs mer: Kultur på elskåpen

About these ads

Kommentarer»

1. Kultur på elskåpen | Rasmus (liberal) - 14 augusti 2012

[...] kulturnämndskollega borgarrådet Madeleine Sjöstedt berättar mer (också i ett pressmeddelande). Detta blir en “ny och exklusiv marknadsföringskanal” [...]

2. Jonas - 14 augusti 2012

20 000 kr för en vecka kostar det att utnyttja detta erbjudande om att affischera på elskåpen. Varför ska det fria kulturlivet jubla över det? Om det hade varit helt gratis så hade det varit en välkommen nyhet. Nu kan Fortum och Kulturdirekt dra in två miljoner kr årligen i annonsintäkter från ett redan nu trängt kulturliv. Applåder, någon?

3. rogerwestberg - 14 augusti 2012

Jag läser i dagens DN om att det fria kulturlivet ges tillgång till 200 affischtavlor i centrala Stockholm. Att det förhoppningsvis ska öka deras intäkter. Men jag förstår inte riktigt hur detta är tänkt. Efter att varit i kontakt med Kulturdirekt för att höra mig för vad det kommer att kosta så visar det sig att 100 platser kommer att kosta ca 20.000 (!) kr inkl moms…för en vecka. Är detta verkligen så toppen för ”det fria kulturlivet” som redan nu måste trolla med knäna för att få det att gå ihop. 20.000 kr är en otroligt stor summa pengar. I synnerhet för endast en vecka på endast 100 platser. Jag tycker mer att det låter (som kulturborgarrådet också säger i DN-artikeln…) som att ”detta blir en ny och exklusiv marknadsföringskanal”…med betoning på exklusiv i ordets bemärkelse ”dyr”. 20.000 kr per vecka per 100 platser blir för 200 platser x 52 veckor totalt 2.080.000 kr…som ”det fria kulturlivet” ska bekosta. Jag tycker mer att det låter som att ”det fria kulturlivet” sponsrar Fortum och…ja, vem får tillgång till de 2 miljoner som ”det fria kulturlivet” betalar för att få synas på stans elskåp…. Nej, bättre upp om detta ska vara ”reklam till förmånliga priser” som man nu går ut från kulturborgarrådets kontor och meddelar.

Med vänliga hälsningar

Roger Westberg
Teaterchef
Boulevardteatern

angusthlm - 20 augusti 2012

Hej Roger,

Tanken med reklamytorna är ju att fler besökare ska komma till de föreställningar, visningar eller konserter som kulturarrangörerna erbjuder. Ökat antal besökare är ju en av förutsättningarna för att intäkterna ska öka. Har man redan full beläggning och inga möjligheter att sätta upp fler föreställningar antar jag att man inte har något intresse av att göra reklam för sina evenemang.

Priserna som vi fått är att 14 dagars reklamköp på 100 platser i Stockholms innerstad via kulturdirekt kommer att kosta 13.000 kr (exklusive moms) och att tryck, uppsättning, nedtagning, reklamskatt, service och underhåll ingår i det priset. Det kommer även att finnas möjlighet att dela på en affisch, exempelvis fyra kulturaktörer som går ihop, och därmed betala lite över 2600 kr/kulturaktör för 100 platser under 14 dagar. Tycker man fortfarande det är för dyrt kan man vara med på kulturdirekts samlingsaffischer med aktuella föreställningar, konserter eller visningar. Summan för det ska vara 525 kr (exklusive moms). Antalet platser kommer att växa i takt med efterfrågan.

Mvh
Anders

4. Annaklara Martin-Löf - 14 augusti 2012

Bra gjort!

5. Coolface - 20 augusti 2012

Vänta, innebär fri affischering på elskåp att man behöver betala för det? Jag är inte ett dugg insatt i dina erfarenheter av att vara en småaktör i kulturlivet, men jag är väl medveten om mina egna erfarenheter. Att betala 13 000 kr för två veckors affischering på elskåp är helt otänkbart och skrattretande. Den arrangörsgrupp jag är aktiv i, och alla andra arrangörsgrupper jag har haft kontakt med, har en årsbudget på cirka 20 000-30 000 kronor. Det är redan tillräckligt svårt att få pengarna att räcka ett år som det är nu, att då bränna en årsbudget på att affischera är bara löjligt.

Jag tvivlar också på att kulturdirekt skulle lägga 20 000 kronor på att annonsera de spelningar jag arrangerar, vilket innebär att jag antingen lägger av helt med affischering eller fortsätter smälla upp dem “vilt”.

Ärligt talat, har du någon som helst erfarenhet av hur det är att vara en småaktör i kulturlivet? Om du har det är jag uppriktigt sagt chockad över hur du kan driva igenom det här.

angusthlm - 21 augusti 2012

Du kan ju inte jämföra kostnaden på en tjänst där både ytan, kostnaderna för tryck, nedtagning och uppsättning ingår med ett alternativ som är olagligt – dvs att själv sätta upp affischer på egendom som tillhör någon annan. En rimlig jämförelse är vad samma tjänst skulle kosta om den skedde på kommersiella villkor. Nu ges medlemmarna i Kulturdirekt möjligheten att annonsera för ett rabatterat pris på platser med mycket människor. Alternativet är ju att de inte erbjuds detta.

Det fria kulturlivet (det vill säga det som inte har en offentlig huvudman) består ju dessutom av en rad olika aktörer varav vädligt många har en väsentligt högre budget än 20.000-30.000 kronor.

Anders


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 925 andra följare

%d bloggers like this: