jump to navigation

Kvinnliga konstnärer missgynnas – fortfarande! 6 december 2011

Posted by Madeleine Sjöstedt in Från huvudstad till världsstad.
trackback

Trots att bildkonsten, precis som andra konstarter, ständigt utmanar, och under lång tid har utmanat, normer, strukturer och invanda föreställningar i samhället är bildkonsten långt ifrån jämställd. På våra konstmuseer är kvinnors representation svag – förutom som motiv och som besökare förstås (Jeff Werner: ”Guerrilla girls fråga från 1989, om kvinnor måste vara nakna för att komma in på Metropolitan Museum i New York, är fortfarande aktuell. Mindre än fem procent av konstnärerna på museet var då kvinnor, men mer än 85 procent av nakenstudierna föreställde kvinnor.”). Detta trots att kvinnorna är överrepresenterade inom bildkonstnärskollektivet och att de långtifrån har varit så frånvarande inom bildkonsten som de historiska översiktsverken många gånger gör gällande.

Underrepresentationen av kvinnliga konstnärer gjorde sig idag än en gång påmind när Svts Kulturnyheterna gått igenom 2000-talets inköp vid fyra välkända svenska konstmuseer – Moderna Museet, Malmös konstmuseum, Norrköpings konstmuseum och Göteborgs konstmuseum. Kulturnyheterna skriver: ”Under det första decenniet på 2000-talet förvärvade Norrköpings, Malmö och Göteborgs Konstmuseer samt Moderna Museet sammanlagt 4524 verk av manliga konstnärer, men bara 1835 av kvinnliga, i procent räknat blir verken av kvinnliga konstnärer 29 procent.”

Statistiken är givetvis dyster men samtidigt inte särskilt förvånande. Tidigare i år utkom Kulturrådet med publikationen ”Representation och Regionalitet, genusstrukturer i fyra svenska konstmuseisamlingar”” som kom fram till en likartad slutsats när den studerade inköpen och utställningarna vid samma museer i ett historiskt perspektiv – att manliga konstnärer är överrepresenterade på museerna.

Särskilt ledsam är Kulturnyheternas statistik med tanke på att många av de starkaste lysande stjärnorna på den svenska bildkonsthimlen idag är kvinnor: Annika von Hausswolff, Karin Mamma Andersson, Klara Lidén, Gunnel Wåhlstrand, Cecilia Edenfalk, Karin Broos, Rita Kundqvist, Linn Fernström, Maria Hall, Nathalia Edenmont, Eva Hild (visserligen konsthantverkare) – bara för att nämna några.

Dessa kommer säkerligen att förändra morgondagens statistik vid museerna, men det krävs också politiska initiativ för att stärka kvinnors representation både i samlingarna och i den offentliga konsten.

Madeleine

Kommentarer»

1. Petra Svensson - 7 december 2011

Madeleine,
du sätter i din text ovan fingret på kvinnors missgynnade ställning inom bildkonsten idag. Ojämlikheten exemplifieras med kvinnlig underrepresentation på konstmuseerna och det faktum att kvinnor är överrepresenterade som objekt inom bildkonsten.
Jag vill fråga dig vad du menar är skälet eller skälen till att män i större utsträckning än kvinnor är representerade på konstmuseerna och likaså vad du menar är skälet eller skälen till att kvinnor oftare förekommer som objekt än män?

Madeleine Sjöstedt - 9 december 2011

Det beror på den underordning och det utanförskap som kvinnor har levt i genom historien vilken vi nu har en plikt att göra något åt.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 926 andra följare

%d bloggers like this: